Ben je verplicht om bij scheiding het koophuis op één naam te laten zetten?

Mijn man en ik willen scheiden. Wij hebben samen een koophuis. Hij wil daar blijven wonen en ik ga gehuurd zitten. Hij hoeft van mij niks te betalen.
Zijn wij nu verplicht om onze woning op zijn naam te laten zetten of hoeft dat niet? Of staat dat los van de scheiding en heb ik dan gewoon recht op toeslagen? Hij betaald nu ook al alles van zijn salaris en krijgt ook alleen de hypotheekrenteaftrek (zover ik weet). Ook hoef ik geen kinderalimentatie maar dit schijnt verplicht te zijn???? Graag jullie hulp!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Het is niet verplicht om bij scheiding het koophuis op één naam te zetten, maar je bent echt ontzettend dom als je dit niet regelt. Zolang je namelijk eigenaar blijft (ook al woon je er niet), ben je aansprakelijk voor de schuld en de rentebetaling. Als er (veel) overwaarde is, dan moet je er bovendien belasting over betalen (en kun je recht op bijstandsuitkering en toeslagen verliezen).
Kinderalimentatie is niet verplicht, waarom zou je dit niet willen? Mocht je een bijstandsuitkering ontvangen, dan zul je waarschijnlijk wel verplicht worden gesteld om kinderalimentatie te eisen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Tinus, bedankt voor je antwoord.
Wanneer moet ik dan (als er veel overwaarde is) belasting betalen??? Dat is toch alleen bij verkoop? Graag jouw reactie...
tinus1969
9 jaar geleden
Als je een huis hebt waar je niet woont, is dat vermogen. Dat vermogen moet je op geven in Box 3. Je betaalt juist GEEN belasting bij verkoop - je betaalt belasting omdat je dat huis bezit. Is de overwaarde meer dan 21.139 euro (in de praktijk iets minder, want je moet rekening houden met oa saldo op giro en spaarrekeningen), dan moet je over het meerdere belasting betalen. Los daarvan; die belasting is niet je grootste probleem of risico.