Wanneer wordt een bonus gezien als vast salaris?

Mijn werkgever wil mij ipv een salarisverhoging maandelijks een bonus uitkeren. Per 2016 zou deze bonus worden opgeteld bij mijn loon als salarisverhoging. Indien de bedrijfsresultaten achterblijven, wordt mijn bonus afgeschaft alsook mijn salarisverhoging.

Mag dit zomaar? Na hoeveel maanden geldt een bonus als regulier salaris? En wat betekent dit als ik binnenkort een hypotheek wil afsluiten?

Onlangs ben ik van medewerker bevorderd tot leidinggevende. Wat betekent het afschaffen van mijn bonus voor mijn bevordering?

Graag onderbouwd antwoord met verwijzingen.

Hartelijk dank! MvG, BNM

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.5K
Cryofiel
9 jaar geleden
Een bonus is per definitie tijdelijk, en geldt dus niet als salaris wanneer je je maximale hypotheekbedrag wilt bepalen. Hooguit weegt een bonus positief mee bij het bepalen van jouw toekomstige kredietwaardigheid. Voor de hypotheek geldt dus dat jouw huidige salaris plus bonus beter is dan alleen jouw huidige salaris. Maar een verhoging van jouw huidige salaris met het bonusbedrag is nog weer beter dan jouw huidige salaris met bonus, ook al is het netto hetzelfde. Let er ook op of de bonus meetelt bij het opbouwen van pensioenrechten. Hoe hoger je salaris, hoe meer pensioenrechten je opbouwt - maar of dat voor een bonus ook geldt, weet ik niet.

Antwoorden (1)

Een deelantwoord. Ik zou met deze constructie niet akkoord gaan. Het is niet alleen een kwestie van een label.
Een vast salaris is contractueel overeengekomen. Het komt in de arbeidsovereenkomst te staan of (bij een periodieke verhoging na aanvang van het dienstverband) in een bevestigingsbrief. De werkgever kan een vast salaris niet naar beneden bijstellen. Er moet 8 procent vakantiegeld over worden betaald, het is de grondslag voor doorbetaald loon bij ziekte, enz.
Een bonus is per definitie niet vast maar afhankelijk van geleverde prestaties.
De samenstelling van het loon moet op de loonstrook zichtbaar zijn. (BW 7:626). Dat betekent dus: er is of sprake van salaris (en dat is vast en staat ook als zodanig op de strook) of van salaris en een bonus (en die staan apart vermeld en er bestaat op die bonus alleen een voorwaardelijk recht).

Om specifieker te antwoorden op je vraag "mag dit zomaar":
ja: een werkgever mag een bonus geven. Dit is een vorm van een prestatieafhankelijke beloning. Die bonus moet wel apart zichtbaar worden op de salarisstrook. Behalve wanneer iets anders is afgesproken, kan een werkgever besluiten om te stoppen met de toekenning. Of de normen voor toekenning veranderen. Eigenlijk is ‘bonus’ hier niet het juiste woord. Een bonus is een vorm van prestatiebeloning, afhankelijk van eigen resultaat. Regelmatig zie je constructies waarbij voorschotten op een eventuele bonus worden gegeven. Einde jaar volgt de afrekening naar het juiste bedrag.
Mag een werkgever besluiten geen salarisverhoging te geven? Ook, behalve als er andere afspraken zijn gemaakt. Een salarisverhoging is geen wettelijk recht, een inflatiecorrectie (helaas) ook niet. Maar een bedrag dat eenmaal onder de naam salaris is toegekend, kan niet worden verlaagd of teruggevorderd in ‘normale situaties’.

Na hoeveel maanden een bonus als regulier salaris geldt?
Bij correct gebruik van de term ‘bonus’: nooit. Een bonus is prestatieafhankelijk. Financieel ben je beter uit met een salarisverhoging dan met eenzelfde bedrag aan bonus. Niet alleen omdat een salaris niet kan worden verlaagd/teruggevorderd (tenzij bij onjuiste berekening) maar ook omdat salaris meetelt voor bijv. het vakantiegeld en het pensioen. Dat is bij een bonus vaak niet het geval.
Gevolgen voor een hypotheekaanvraag: ‘hypotheekboeren’ houden rekening met vaste inkomstenbestanddelen (zoals het salaris). Niet-structurele extra’s worden zeker niet zonder meer meegenomen in hypotheekberekeningen.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel Toon :)