Mag er nachtdienst worden gedraaid onder de 18?

Hallo. Ik ben nog 16 jaar en ik moet bij mijn supermarkt nachtdienst draaien nou noem ik een voorbeeldje: ik werk vanaf 16.00 en soms moet ik tot 01.30 werken is dat toegestaan? /EN aan wie moet ik het doorgeven als het niet is toegestaan maar het wel gebeurd?\

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Nee onder de 18 mag je geen nachtdienst draaien.
Maar als we kijken naar hoe een nachtdienst is gedefinieerd dan is een dienst een nachtdienst als er meer dan 1 uur wordt gewerkt tussen 00.00 en 06.00 uur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt het melden bij
Inspectie SZW
Postbus 820
3500 AV Utrecht
Telefoon: 0800 - 51 51 (gratis nummer)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er mag onder de 18 geen nachtdienst gedraaid worden. Tijdens een nachtdienst werkt u meer dan 1 uur tussen 0.00 uur en 6.00 uur.

Je kan aan de werkgever doorgeven dat dit niet is toegestaan. Indien hij moeilijk doet dat kun je naar de arbeidsinspectie bellen.

https://www.youtube.com/watch?v=EICtywfi0-w
8 jaar geleden
Nee deze genoemde tijden mogen niet. Je moet als 16-jarige minimaal 12 uur rust hebben, maar in elk geval rust tussen 23.00 en 06.00 uur. Je mag dus niet tot later als 23.00 uur werken, en niet eerder beginnen als 06.00 uur, én niet de ene dag 's avonds tot laat en de andere dag 's ochtends vroeg beginnen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de tweede bron wordt nog gesproken over dat je schooltijd ook meetelt als werktijd. Heb je dus bijvoorbeeld 6 uur school gehad, dan mag je daarna nog maximaal 3 uur werken, omdat je per 24 uur maar maximaal 9 uur mag werken.
Daarnaast is het zo, dat als je al om 09.00 uur 's morgens op school moet zijn, en je wilt voldoen aan de minimaal 12 uur aaneengesloten rust die je moet nemen, je dus niet tot later als 21.00 uur mag werken de avond ervoor.