Kan mijn baas mij verplichten om morgen ochtend 9:00 naar een vergadering te komen terwijl ik op dit moment nachtdienst heb tot 8:00?

Ik zeg morgen maar ik bedoel dus vandaag. Ik moet werken van 0:00 tot 8:00 in Utrecht. En ik word om 9:00 in Soesterberg verwacht voor een vergadering die tot 12:00 duurt om vervolgens zondag nacht weer om 0:00 te beginnen.

Toegevoegd na 51 seconden:
Ik werk in de beveiliging.

8 jaar geleden
3.7K
paulus811
8 jaar geleden
Wat nu als er een antwoord komt dat je niet verplicht kunt worden, ga je dan niet?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik ga wel ;-)
Dat was ik sowieso al van plan, al heb ik geen zin.
Maar een collega van mij was woest en zegt dat hij weigert om te gaan. (Paulus, jij bent toch niet mijn baas he, vermomd ofzo?)
Hij zegt dat hij verplicht is. Mij is niets verplicht, heb alleen een uitnodiging gehad.
paulus811
8 jaar geleden
Ik zou willen dat ik je baas was, je hebt de juiste instelling. En voor je collega maakt het antwoord niet uit, want hij gaat toch niet. Kan me wel levendig voorstellen dat je geen zin hebt. Sterkte!
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Bedankt, alleen mijn baas is toch van plan mij eruit te gooien. Heeft hij zelf gezegd, "niemand krijgt een vast contract" en dat moet ik dit jaar krijgen, of anders eruit.

Antwoorden (2)

Na je huidige nachtdienst ben je moe en aan bedrust toe. Als je in die conditie een vergadering moet bijwonen, heb jij niks aan die vergadering en heeft die vergadering niets aan jou.
Ik zie dit dan nog los van het feit dat je daarna onmogelijk op tijd uitgerust en fit aan de volgende nachtdienst kunt beginnen. De combinatie van die vergadering na de huidige nachtdienst lijkt mij op zich al voldoende reden om niet naar die vergadering te gaan.
Maar deze omstandigheid van het tijdstip van de volgende dienstaanvang is dus wel een extra argument om je hier tegen te verzetten. Een extra motief om dit af te wijzen.
Als men je toch dwingt, heb je een goede reden om je wegens niet fit zijn ziek te melden voor die volgende nachtdienst.

Dit alles even ervan uitgaande dat er niet ergens in je CAO iets staat dat het mogelijk maakt om incidenteel een dienst van 12 uren te eisen, die al na twaalf uur rust gevolgd wordt door de volgende dienstaanvang.
Als het volgens de CAO formeel toelaatbaar is, vind ik het echter nog steeds bizar!

Het zou me niet verbazen dat het wettelijk niet eens kan, maar mijn parate kennis op dat gebied schiet sowieso tekort, en zeker nu een snel antwoord gewenst is.
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Nee een snel antwoord is niet gewenst. Ik ben van plan om wel te gaan. Ik ben niet verplicht, mijn collega wel. Ik heb alleen een uitnodiging gehad. Maar ik wil me van mijn goede kant (even aangenomen dat ik die heb) laten zien.
Bordensteker
8 jaar geleden
Ah, zit het zo.
Kijk, als er iets besproken wordt waar jij zelf ook wat aan hebt om het uit de eerste hand gehoord en/of mee besproken te hebben, dan zou ik ook mijn best doen om toch wel te gaan. En in elk geval heb je een goed excuus als je oogleden toch te zwaar worden halverwege de vergadering. Als ik in zo’n situatie géén uitnodiging had gekregen, had ik me wellicht buitengesloten gevoeld. Soms is het niet goed doenlijk om rekening te houden met de mensen die door de dienst min of meer verhinderd zijn om een vergadering bij te wonen. Bijvoorbeeld bij een luchtvaartmaatschappij waarbij te allen tijde een flink deel van het vliegend personeel ergens ver weg is.
Zelfs als je het elektronisch bekendmaakt i.p.v. 'IRL', dan nog kan het niet vermeden worden dat sommigen het nieuws eerst uit de tweede hand vernemen (gekleurd door die tweede hand). Alleen bij een 'nine-to-five job kun je hopen dat je echt zowat iedereen meteen te pakken hebt die niet toevallig vakantie heeft e.d. Bij werk dat 24/7 uitgevoerd wordt is elke inschikkelijkheid welkom als je zoveel mogelijk mensen iets uit de eerste hand wilt vertellen of voorleggen. Sterkte straks!
Boven werkregelingen en CAO staat de wet en in dit geval de werktijdenwet. En deze zegt dat je niet niet langer dan zo veel uur mag werken en dat er rust tussen de ene en de andere dienst dient te zitten. De regel zegt max. 12 uur. Daar wordt netjes aan gehouden.
Na een nachtdienst dient 14 uur rust te zijn en dat ga je niet halen.
Wel mag dat een keer verkort worden.
Wel dient de veranderingen in de werktijden ruim van te voren aan kondigt worden. Het lijkt er op dat in dit geval niet zo is. Dus je mag rustig aan kondigen dat je andere plannen gemaakt hebt als dit wijziging is op korte termijn.

Ik raad je aan om toch bij de vergadering aanwezig te zijn. En achteraf toch een gesprek aan gaan waarbij je een uitleg vraagt over de arbeidstijdenwet en of deze wel goed is toegepast. Want het lijkt als of wel de grenzen op gezocht zijn. En vergaderen is werktijd, dus als je werkgever verwacht dat dit onbetaald is dan is het ook duidelijk en niet verplicht. Ook zal er rekening gehouden worden met pauzes. En door de extreem lange werktijd zal ook ruim genoeg pauze gehouden dienen te worden.

In sommige sectoren gelden afwijkende werktijd en rusttijden, maar zover ik weet niet in de beveiliging. Behalve dat daar veel vaker nachtdiensten voorkomen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij twijfel mag je de werkgever hierop aanspreken en de OR informeren. Ik zou in dit geval wel de OR informeren. Want als het vaker voorkomt, dan zou de OR hierover in gesprek gaan met de werkgever en aanvullende afspraken maken met de werkgever.

Ik hoop dat u of toekomstige vragen stellers hier iets aan hebben want ik zie dat u of in vergadering zit of al thuis.