Mag UWV een vervolgopleiding weigeren?

Ik heb een Wajong uitkering en ben studerend op het MBO. Ik rond mijn niveau 2 af en wil graag een vervolgopleiding op niveau 3 doen. School geeft ineens aan dat het UWV toestemming moet geven om een vervolgopleiding te doen.

Ik weet/wist hier niks van en dit is ook nooit met mij besproken tijdens gesprekken bij het UWV. Nu is mijn vraag of UWV dit mij kan weigeren? Ik wordt hier erg onzeker van ook omdat school best geheimzinnig doet en geen duidelijkheid wil geven. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen en zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben. Het gaat om nieuwe Wajong.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het UWV kán een (vervolg)opleiding niet weigeren. Wat ze wel kunnen, is jouw uitkering stopzetten, omdat je niet beschikbaar bent zou zijn voor werk. Je zou dan kunnen overwegen om een avondopleiding te kiezen.

Toegevoegd na 42 seconden:
Uitkering stopzetten of verlagen.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp kan UWV mij niet verbieden een vervolgopleiding te doen maar ze mogen dan mijn uitkering stopzetten? Ik neem aan dat ze dit niet zomaar mogen doen en dat ze daar wel echt goede redenen voor moeten hebben?
jodyenboyke
8 jaar geleden
Wajong kan niet zonder meer worden stopgezet. Zoals al in de reacties vermeld, heeft het UWV er belang bij, dat je zo goed mogelijk opgeleid bent, zodat je kansen op een baan verhoogd worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste allen, Ik krijg geen vergoeding van mijn opleiding van UWV. Ik heb studiefinanciering en Wajong. Omdat ik studeer krijg ik niet mijn volledige Wajong, maar krijg ik 25% (studieregeling). Ik wil zelf een vervolgopleiding doen om mijn kansen om na mijn studie een grotere kans te hebben op de abreidsmarkt. Het is dus niet dat UWV mijn scholing betaald.
jc54
8 jaar geleden
@wrj132; Onzin reactie!!!!
Er werd in de vraag helemaal niet over vergoeding gesproken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@wrj132 klopt. Daar heb ik niet over gesproken. Jammer dat er meteen zo werd gereageerd. In ieder geval bedankt voor je reactie