Heb ik recht op een vast contract?

In april 2014 heb ik een 0-uren contract gekregen. In januari 2015 een 30-uren contract tot 31-06. Op 1 juli opnieuw een 30-uren contract tot 31-12.
Een derde contract dus, vanaf de datum dat na een 2e contract een vast contract wordt aangeboden.

Omdat mijn 1e contract 0-uren was weet ik niet precies welke regels hier gelden. Ook omdat het precies vanaf 1 juli is omtrent de nieuwe regels.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Op basis van deze informatie is dat niet te zeggen. Je geeft niet aan óf ze je überhaupt een opeenvolgend contract willen aanbieden, wat er in de CAO staat en hoe lang je eerste contract duurde (met andere woorden: of dat aansloot op het tweede contract). Maar ik kan je wel wat informatie geven waarmee je zelf kunt uitzoeken wat je rechten zijn.

In de eerste plaats is volgens de ketenbepaling niet het derde, maar het vierde opeenvolgende contract een vast contract. Dus je derde contract is dat niet. De gewijzigde ketenbepaling gaat nog steeds af van het vierde opeenvolgende contract. Wat wijzigt, is de periode waarbinnen deze contracten elkaar op moeten volgen. Verder wordt de mogelijkheid om bij CAO af te wijken van de ketenbepaling ingeperkt: afwijken is nog steeds mogelijk, maar niet meer onbeperkt (zie bron 1).

Dus of je recht hebt op een vast contract, hangt onder meer af van wat er gebeurt ná dit jaar. Als ze je daarna een vierde contract aanbieden, kan het zijn dat je recht hebt op een vast contract. Dat is niet zo wanneer je tussen 1 april 2014 en 1 januari 2015 minimaal 6 maanden niet hebt gewerkt (de nieuwe ketenregeling geldt ook voor al lopende contracten) óf wanneer de CAO anders bepaalt. De ketenregeling gaat overigens pas 'lopen' wanneer je minimaal 18 bent.

Wacht dus eerst het einde van het jaar af en kijk of je werkgever je een volgend contract wil aanbieden. Als dit volgende contract een overeenkomst voor onbepaalde tijd zou moeten zijn en werkgevers over het algemeen a) niet achterlijk zijn en b) weinig geld hebben, is de kans overigens heel groot dat je juist om deze reden géén volgend contract krijgt aangeboden. Maar behoor je tot de gelukkigen die wél een vierde contract krijgen en héb je daarmee recht op een vast contract (dus geen afwijkende CAO o.i.d.) dan zal je werkgever je waarschijnlijk gewoon zoals het hoort een vast contract aanbieden. Krijg je toch een nieuw tijdelijk contract aangeboden, kijk dan eerst even na of dit wel klopt. Kijk dus in je CAO wanneer je die hebt en bekijk ook nogmaals de criteria om je eigen situatie aan te toetsen. Overigens geldt een vierde opvolgende contract in deze gevallen volgens de wet als een contract voor onbepaalde tijd, óók wanneer je de overeenkomst hebt getekend als voor bepaalde tijd. Zou je dat contract willen aanvechten, zoek eventueel hulp via een juridisch loket, vakbond, maatschappelijk werk of rechtsbijstandsverzekering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
lies12 vanaf 1 januari 2015 en 1 juli 2015 is de wet enigszins verandert heb je daar ook rekening mee gehouden.
http://www.nuvo.nl/pages/1454/Heeft-u-medewerkers-met-tijdelijke-contracten.html
Hier na . Ja . of hij wordt opgezegd en dan moeten er 6 maanden tussen zitten ( voorheen 3 maanden ) volgens de oude regels max 3x verlengen met een max v 3 jaar Nu max 2x verlengen met een max v 2 jaar . In de oude regeling waren er de uitzonderingen in de tijdelijke crises wet dat er meer verlengen mogelijk waren onder voorwaarden . Nu weer uitzonderingen bij een bbl weg dan geld de bbl periode niet als in dienst. Dus vanaf klaar bbl . Jij hebt recht op een vast dienst verband na de derde verlenging en na drie jaar . Je zit van voor 2015 in dienst . Succes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
klopt dat met de nieuwe wijzigingen
http://www.nuvo.nl/pages/1454/Heeft-u-medewerkers-met-tijdelijke-contracten.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of wat klopt Ron
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In januari ging in het opzeg termijn moet schriftelijk aangegeven worden wat men wil ruim een maand van te voren . Na 1 juli ging in de beperking in het aantal verlengingen (2x) De bbl uitzonderingen mogelijk nog later onze minister schrik van de gevolgen . Maar op 1 juli mochten de werkgevers uitgaan dat de uitzonderingen wettelijk zouden worden .
ronron1212
8 jaar geleden
Dus toch wel wat wijzigingen vanaf 1 jan 2015