is deze proeftijd terecht?

Een vriendin heeft net te horen gekregen dat ze haar proeftijd niet is doorgekomen. Ze had een proeftijd van 2 maanden op een contract van 7 maanden. Zover ik weet mag dit niet volgens de nieuwe wet 'werk en zekerheid' maar rechtsbijstand zegt dat het wel mag omdat dit in de cao staat. Het betreft hierbij de coa mode en sport. Deze is verlopen sinds 1 juli 2012.

Mijn vraag is dus: staat mijn vriendin of haar werkgever in hun gelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Je vriendin heeft geaccepteerd dat er een proeftijd van 2 maanden is afgesproken. Dit heeft ze ( waarschijnlijk ) getekend in haar contract. Het is lastig om pas protest aan te tekenen als ze de proeftijd niet doorgekomen is.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Erna55, op de vraag kan ik geen antwoord geven - dat zal ik dus niet doen. Op jouw stelling kan ik ook niet met zekerheid antwoorden. Wat ik wel kan aangeven is dat sommige contractuele voorwaarden niet rechtsgeldig zijn, ook al heb je ze getekend. Stel dat er in een contract iets staat dat afwijkt van de wet, en dat je dat contract tekent. Afhankelijk van het onderwerp geldt één van de volgende twee mogelijkheden:
a) De inhoud van het contract gaat boven de wet. Het contract is geldig.
b) De wet gaat boven de inhoud van het contract. Het contract is niet geldig, ook al heb je het getekend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt al een super Antwoord . En goede opmerking . Mogelijk zijn de eerste maanden min of meer omschreven als een AO Bep tijd . Hier zit geen voordeel in ze willen haar niet :( mogelijk functioneert ze gewoon niet kan gebeuren gewoon opzoek naar iets waar ze wel blij met haar zijn .

Het beste antwoord

Bij een arbeidsovereenkomst van max 6 maanden kan geen proeftijd worden overeengekomen. Ook niet met een CAO.

In dit geval was de overeenkomst echter 7 maanden.

In dat geval geldt dat een proeftijd van een maand mogelijk is bij een arbeidsovereenkomst die langer duurt dan zes maanden maar korter dan twee jaar of bij een arbeidsovereenkomst waarvan het einde niet op een kalenderdatum is gesteld.

Bij CAO kan echter van de maximale duur van een proeftijd worden afgeweken, mits die totale duur niet meer bedraagt dan 2 maanden.

CAO's die zijn verlopen zijn "werken na" voor werkgevers die lid zijn van een werkgeversorganisatie die betrokken was bij de totstandkoming van de cao.
Ze moeten de cao blijven toepassen als de geldigheidsduur voorbij is en er nog geen nieuwe cao tot stand is gekomen. Dit heet nawerking.

(In een periode dat er geen cao is, kunnen werkgever en werknemer wel nieuwe arbeidsvoorwaarden overeenkomen. Die afspraken komen te vervallen als een nieuwe cao komt die iets anders hierover voorschrijft.)

Ik ben bang dat de rechtsbijstandsverzekering gelijk heeft...
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord, plus. https://www.juridischloket.nl/werk/arbeidscontract/proeftijd/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geldt nawerking niet alleen voor mensen die al in dienst waren toen de CAO nog geldig was? Ik weet hier niet voldoende van en weet niet wat dan wél van toepassing is en ik ga er vanuit dat het contract gewoon geldig is, maar ik vraag me af of dat is op basis van nawerking.