Hoe wordt mijn ww berekend?

In 2015 had van januari tot en met augustus een ww uitkering. Mijn huidige baan loopt tot en met september 2016. Als ik volgend jaar opnieuw ww aanvraag vraag ik af welk gemiddeld inkomen ze nemen. Is dat van het jaar 2015 inclusief mijn 8 maanden ww of is dat Van de afgelopen 12 maanden? Alvast bedankt.

Toegevoegd na 21 minuten:
Arbeidsverleden is 14 jaar

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Er wordt een jaar teruggekeken om het dagloon te berekenen. De laatste volledige werkmaand telt daarbij niet mee. September 2016 wordt de laatste maand, dus de terugkijkperiode is dan september 2015 tot en met augustus 2016. Het loon in die periode (inclusief vakantietoeslag, eindejaarsuitkering en andere vaste loonbestanddelen) wordt gedeeld door 261. Dan heb je het dagloon. Aan de hand hiervan wordt het maandloon berekend.

De eerste 2 maanden ww is dan 75 procent van dat loon, de derde en volgende maand 70 procent.

Natuurlijk gelden er veel meer regels voor de ww.

Toegevoegd na 20 minuten:
Om precies te zijn: uit het aldus berekende maandbedrag wordt nog het vakantiegeld gehaald en apart gezet ('gereserveerd'). 1x per jaar wordt het vakantiegeld uitbetaald.
Computoon
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
Mijn ervaring is, dat het UWV niet per maand uitkeert, maar per 4 weken.
Computoon
8 jaar geleden
Bij de ww-uitkeringen die zijn gestart na 01-07-2015 betaalt het UWV als na het einde van de maand het inkomstenformulier wordt ontvangen; binnen 3 tot 10 dagen na ontvangst van het formulier.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Ze kijken naar het jaar voorgaand aan je ww. Hier zit op dit moment een fout in, maar deze wordt teruggedraaid. Bijv. als je een halfjaar gewerkt hebt en daarvoor een ww-uitkering, dan krijg je nu dus over 5 maanden loon en 6 maanden ww-uitkering een berekening. Dat klopt natuurlijk niet immmers je ww-uitkering is al 70% en daarover berekenen ze nu weer 70%. In deze situatie verkeren wij nu.....als het goed is wordt dit komende maand hersteld.

Andere antwoorden (1)

Beste Florrickagos,

Wij berekenen het WW-dagloon op basis van het sociale verzekeringsloon (sv-loon). Dat is het loon dat je verdiende in alle dienstverbanden in het jaar
voordat de werkloosheid begon.
De periode van een jaar eindigt op de laatste dag van de op 1 na laatste volledige maand of de op 1 na laatste volledige vierwekenperiode voordat je
werkloos werd. Er is dus altijd 1 volledige maand of vierwekenperiode die niet meetelt.

Heb je korter dan 1 jaar gewerkt? Ook dan berekenen wij het dagloon op basis van 1 jaar. Heb je in dat jaar een periode geen loon ontvangen? Dan rekenen
we deze periode wel mee voor de berekening.

De WW-uitkering is de eerste 2 maanden 75% van het dagloon. Daarna is het 70% van het dagloon.

Met vriendelijke groet,

Marleen
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare