is een zakelijke rekening verplicht bij een stichting?

Wij hebben een stichting op nonprofit basis we hoeven dus ook geen btw af te dragen.eerste jaar was gratis bij ing nu betaal ik gewoon 120 euro per jaar voor de rekening terwijl er alleen maar simpele transacties gedaan worden.ik heb niets aan de zogenaamde extra.s als het slecht gaat met mijn gezondheid kan ik weinig organiseren en kost t me zelf geld .terwijl ik in de soc dienst zit.en zelf bijna niets te besteden heb.weet iemand of je gewoon een priverekening tnv de stichting kan hebben?of mag je steeds ieder jaar van bank switchen? En dan de rekeningen steeds het eerste jaar gratis gebruiken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (1)

Een zakelijke rekening is niet verplicht. Het voordeel van de zakelijke rekening is, dat deze op naam van de stichting staat. Bovendien dat de transacties van de stichting en privetransacties niet door elkaar op de rekening komen staan, als je 'm goed gebruikt. Dat is prettiger/handiger voor iedereen, ook bij controles. Verder heeft een zakelijke rekening meer mogelijkheden (voor ondernemers kan er een krediet aan gekoppeld worden).

Nadeel is de prijs: een zakelijke rekening is inderdaad duurder.

Of de bank eraan meewerkt om een (te openen) priverekening op naam van een stichting te zetten, hangt van de bank af. (Ik kan me voorstellen dat de bank daaraan niet meewerkt omdat dit ten koste gaat van haar omzet op zakelijke rekeningen).

Bovendien is een 'eerste jaar gratis'-actie (die verschillende banken hebben om ondernemers over te halen een zakelijke rekening te nemen) niet van toepassing op priverekening.

Toegevoegd na 13 minuten:
Van bank wisselen is gewoon toegestaan, desnoods ga je elk jaar naar een andere. Het geeft alleen administratieve trammelant (nieuw briefpapier/facturatiepapier, wijziging bankrekeningnummer doorgeven aan relaties e.d.)

Vanuit de kant van degene die geld overmaakt, kan het echter erg vreemd overkomen als een zakelijke tegenpartij zo frequent van bankrekeningnummer verandert. De gedachte "dat er iets aan de hand is" zou dan kunnen ontstaan.
Computoon
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Onbegrijpelijke min.
Compensatieplus.