Wat is het verschil tussen een arts, een dokter en een chirurg?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
18.7K
Erna55
8 jaar geleden
Je wilt geneeskunde studeren.
Zie voor informatie : http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/de-maatschappij/hoe-word-je-chirurg
Erna55
8 jaar geleden
http://www.artsinspe.nl/tijdschriftartikel/huisarts-chirurg-of.htm

Het beste antwoord

Arts en dokter zijn (vrijwel) synoniem, waarbij dokter vooral een aanspreekvorm is.

Een chirurg is medisch specialist. Die is dus ook arts (en dokter), want je moet eerst minimaal basisarts zijn om de vervolgopleiding tot chirurg te kunnen volgen. Net zoals een internist, een psychiater of een kinderarts is chirurgie één van de richtingen waarin een arts zich na de algemene opleiding geneeskunde verder kan specialiseren. Een huisarts of bedrijfsarts volgt trouwens óók een vervolgopleiding, maar zij zijn beiden generalist, dat wil zeggen dat ze heel breed zijn opgeleid en een veelheid aan medische problemen moeten kunnen (her)kennen en eventueel - in het geval van de huisarts - ook behandelen.

Een medisch specialist weet heel veel van één bepaald aspect van de geneeskunde, bijvoorbeeld van bepaalde organen (een MDL-arts of cardioloog), bepaalde ziektes (een reumatoloog) of bepaalde leeftijdsgroepen (kinderarts of geriater). Een (algemeen) chirurg is trouwens ook behoorlijk breed opgeleid en kan met allerlei soorten ziektes, afwijkingen en letsels te maken krijgen. Een chirurg leert tijdens zijn of haar specialisatie naast natuurlijk veel theoretische dingen (een zeer gedegen kennis van de anatomie is ontzettend belangrijk voor een chirurg) en het herkennen van bepaalde afwijkingen en aandoeningen ook allerlei operaties uit te voeren: bijvoorbeeld het verwijderen van een blindedarm, aanleggen van een stoma, verwijderen van een tumor, zetten en fixeren van breuken, en nog veel meer.

Om heel kort te gaan: een arts is dokter en een dokter is arts. Een chirurg is ook dokter en arts, maar lang niet elke arts of dokter is chirurg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Arts en dokter staat voor hetzelfde, chirurg is een specialisme.
jc54