moet je werkgever je contract verlengen als ze niks laten weten?

Ik las ergens dat als je werkgever je niet minimaal een maand voordat je contract verloopt, je laat weten dat ze je contract niet verlengen dat het dan soieso moet worden verlengd klopt dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (4)

Ik heb hier ook het een en ander over gehoord en heb het even opgezocht

Wanneer je contract een geldigheid had van 6 maanden of meer dan is de werkgever verplicht om 1 maand voor het aflopen van het contract zijn besluit over het verlengen/beeindigen van het contract te delen met je.

Gebeurt dit niet dan kan je in beroep gaan en kan je een vergoeding krijgen dat gelijk is aan een maandsalaris.
Om zo die ene maand toch nog gecompenseerd te krijgen.

Om in beroep te gaan heb je 2 maanden na het beindigen van je contract de tijd voor.

Ze zijn overigens niet verplicht om je contract te verlengen als ze zich niet 1maand van te voren iets laten weten.

Links zijn bijgevoegd voor meer informatie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee . Volgens de nieuwe wet . Of de werkgever de AO nou wil verlengen of juist niet . Hoe dan ook ! ( dus ook bij verlengingen ) moet er schriftelijk aan je worden meegedeeld wat hij met de AO wil doen . Verlengen of opzeggen of veranderen . Zo niet dan de boete clausule in van 10% . Dus hoe dan ook bij het niet op tijd meedelen gaat de boete clausule in . Maar in de praktijk mocht werkgever je zeggen in een gesprek joh je krijgt een aanstelling ( mondeling ) ruim een maand van tevoren en jij zegt pang ik heb je het is niet schriftelijk en een paar dagen voor afloop kom op met die boete want ik wil het niet ik wens dat niet ja dat zou stom zijn ! Is dat toch het meest normale een gesprek dan de schriftelijke bevestiging . Wetgever heeft het wel goed bedoeld maar werknemer heeft geen antwoord plicht . VB . Werkgever zegt tegen werknemer ik bied je over een maand een vast contract aan werknemer zegt o leuk dank je een week voor afloop zegt werknemer ik wil dat niet ik wil weg en trouwens ik wil die boete !!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies zoals Jim zegt, als ze het niet aangeven kan je een boete opeisen.
Roosteren ze je in en werk je dan ook daadwerkelijk nadat officieel je contract is verlopen, dan wordt je contract stilzwijgend verlengd met dezelfde periode als je eerdere contract. Met andere woorden: Als je contract loopt tot 30-6 en je gaat werken op 1-7 (als laatste dag) dan heb je automatisch een contractverlenging ook al heeft je baas aangegeven dat 1-7 je laatste dag zou zijn. Je werkt dan namelijk nadat je contact verlopen is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee.

De werkgever moet uiterlijk een maand voor het eind van de arbeidaovereenkomst schriftelijk laten weten of deze wordt voortgezet ("Aanzeggen").

Doet hij dat niet of niet op tijd, dan eindigt de arbeidsovereenkomst nog steeds op de desbetreffende datum. Wel kun je dan, bij niet-verlenging, desgevraagd een vergoeding krijgen van een maandsalaris. Of een deel daarvan als hij het schriftelijk gemeld heeft maar te laat.

Verder heb je nog recht op de zog. transitievergoeding als alle tijdelijke contracten samen minstens 2 jaar hebben geduurd.

Zegt de werkgever helemaal niets en kom je gewoon opdagen na de einddatum en laat de werkgever je gewoon werken: dan loopt alles door ("stilzwijgende voortzetting"). Dan heb je dus opnieuw een tijdelijke overeenkomst onder dezelfde voorwaarden (maar maximaal een jaar) of een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, als er geen tijdelijk contract meer mag worden gegeven. Maar zo "slordig" zijn werkgevers meestal niet.
Computoon