Hoe komt het dat de wereld economisch is, zoals hij is?

Waarom is er armoede, waarom blijft die in stand, en waar is er armoede? En hetzelfde met rijkdom? Wat is de oorzaak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Divide en impera, ofwel verdeel en heers.
Het bestaan van armoede is vooral een politiek spel. De ene helft geef je goedkoop geld (Japan) de andere honger je uit (Noord Korea)
Het systeem houdt rijkdom en armoede wereldwijd in stand. Onderlinge leningen houden iedereen afhankelijk van iedereen. Voedsel wordt niet daar geproduceerd waar het wordt gegeten, maar geclusterd in bijvoorbeeld Rusland of Brazilie. Deze clustering zorgt ervoor dat geimporteerd voedsel goedkoper is dan lokaal geteeld voedsel, waardoor de afhankelijkheid van anderen sterker wordt - en machtsverhoudingen blijven als ze zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat heeft te maken met de hebzucht en ego's van mensen.
Nooit tevreden zijn en steeds meer willen. Dat gaat vaak ten kosten van anderen. Denk aan oorlogen, uitbuiting van arbeiders, overheden die corrupt zijn.

Armoede ontstaat heel makkelijk als één iemand 99 % van de taart pakt en de anderen met de overige 1% moeten doen. Dit alleen omdat die ene persoon meer macht heeft of sterker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft behoeften. Basisbehoeften zoals eten drinken en onderdak. Maar ook andere behoeften zoals comfort, hygiene en vermaak.

Een behoefte zorgt voor een vraag. Bij iedere vraag hoort een bepaald aanbod. = economie

Zodra er meer vraag is dan aanbod (Veel vraag naar schoon drinkwater, weinig aanbod) is er een schaarste of tekort. De waarde stijgt.
Als er meer aanbod is dan vraag (Veel melk, weinig behoefte aan melk) is er een overschot en zal de prijs dalen.

Ik denk dat de basis van de wereldwijde economie ligt bij het vervullen van basisbehoeften van de mens. Daar waar genoeg aanbod is, is veel rijkdom. Daar waar teveel vraag (veel schaarste) is, is armoede.

Okee, dan is de vraag dus: hoe komt het dan dat er meer aanbod is in europa dan in afrika?
Misschien ligt het antwoord in beginsel bij het soort land en het klimaat. In de woestijn is het nou eenmaal moeilijker om voor drinkwater te zorgen dan in Nederland. En in de Jungle is het moeilijker om een woonwijk te bouwen dan in de polders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is armoede, omdat mensen niet kunnen delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wordt veroorzaakt door de sterksten die zich het recht toeeigenen om zich te verrijken ten koste van minder sterken.
Hebzucht. Grabbelen en graaien.