wat is het verschil tussen bruto en netto?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat het eigenlijk wel over salaris? Bruto en netto kan ook over de inhoud van bv een potje groente gaan (uitlekgewicht). Of over een inkoopprijs.
Kimath
13 jaar geleden
het staat in de categorie financiën & werk, dus ik denk dat het over geld gaat.
jc54
13 jaar geleden
Tarra.
Netto+tarra=bruto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ kimath, daar heb je gelijk in.

Het beste antwoord

bruto salaris is waar alles nog af moet en dan hou je netto salaris over.

bruto gewicht is waar alles nog om heen zit en als je het uitpakt heb je een netto gewicht over.

zo zijn er nog vele voorbeelden over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Verschl tussen wat je verdient en wat je overhoudt na kosten.

Als je uitlegt waar het over gaat (salaris, kosten, omzet etc) kan je een nauwkeuriger antwoord verwachten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bruto zijn alle inkomsten en kosten
Netto zijn alle inkomsten minus de kosten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tarra wordt het verschil genoemd tussen bruto en netto. Dit kan zowel op goederen dan op geld betrekking hebben. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tarra.
Op deze link wordt e.e.a. uitgelegd.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bruto is het totaal met alle niet nuttige toevoegingen.
netto is het totaal met aftrek van alle niet nuttige toevoegingen.
Bruto is altijd gelijk, netto kan dus verschillen naar gelang je bepaalde toevoegingen niet nuttig vindt. Dit is op vele gebieden van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Datgene wat in de zakken van de belasting,het pensioenfonds en de AOW verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je nettosalaris is je brutosalaris waar de inkomstenbelasting vanaf is gehaald.
Een nettobedrag op een factuur is het brutobedrag met daarbij de belasting opgeteld (bv. 6% of 19% BTW bij producten).
Een nettogewicht van bv groenten uit pot is het gewicht van de groenten alleen. Het brutogewicht is de groenten met het vocht wat ook in de pot zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk bij dit soort vragen altijd aan de oorsprong van het woord. Het komt van staal dat bijvoorbeeld nog 'bruut geslagen' werd. Daarna werd het afgevijld, bewerkt en mooi rechthoekig of rond of in de gewenste vorm gemaakt. Hierbij verloor het natuurlijk ook aan gewicht.

Brutering is een recentere term, dat betekent dat men omgekeerd terug het proces probeert voor te stellen. Dat komt omdat de eindgebruikers meestal maar het netto product kent (bijv. loon, bijv. te laden gewicht). De andere actoren in het proces hebben echter dikwijls de bruto factor nodig (bijv. werkgever wil weten wat zijn loonkost is, werknemer wil weten wat hij netto in zijn handjes krijgt om te gaan shoppen).

Netto betekent dus inderdaad ook: proper, mooi, zuiver, gewoon:

Net.

Een netter antwoord kan ik je niet direct geven, dus gaf ik redelijk bruto.