Moet ik ook alimentatie betalen, indien mijn zoon elke week drie dagen bij mij is, drie dagen bij mijn ex-partner en 1 dag bij mijn ouders?

Ik en mijn ex-partner hebben een regeling getroffen dat mijn zoon elke week drie dagen bij mij is, drie dagen bij mijn ex-partner en de laatste dag passen mijn ouders op hem.
Moet ik nu ook alimentatie betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

het lijkt mij niet alles is 50-50 geregeld.
maar dit moet je ook wel zo aangeven bij de rechtbank hoe d regeling is getroffendoor beide ouders anders moet je wel betalen dushet moet wel bekend staan.
je vrouw heeft niet de grootste zorg en kosten om jullie zoon omdat alles 50-50 is dus kwa geld nee is het gel;ijk verdeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alimentatie is bedoeld voor het kind zelf. Niet alleen voor eten maar ook voor kleding schoenen clubjes school uitjes ed Nu zal het bedrag minder hoog zijn omdat jullie evenredige zorg nemen. maar dan blijven er toch nog wat zaken over die nog betaald moeten worden. Denk ook dat je ook nog kinderbijslag krijgt (ook voor het kind)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit lijkt me iets om even te bekijken:
"Wat is co-ouderschap?
Co-ouderschap is een ouderschapsregeling waarbij jullie allebei een gelijk deel van de kosten, zorg- en opvoedingstaken voor het kind op jullie nemen. Hierdoor worden jullie beiden verzorgende ouder. Daarnaast wordt er bij co-ouderschap doorgaans voor gekozen samen het ouderlijk gezag te blijven uitoefenen, dit is echter niet verplicht.

Kenmerkend voor co-ouderschap is dat jullie beiden betrokken zijn bij de dagelijkse bezigheden van jullie kinderen. Jullie kinderen maken deel uit van twee huishoudens en wonen om en om bij jou en je ex-partner."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie site
Indien je een redelijke verstandhouding hebt kan je best eea afstemmen.

Ik weet niet hoe je nu in het convenant de financiën hebt geregeld maar eigenlijk is het heel simpel. De rechter is er voor om zorg te dragen dat het kind emotioneel maar zeker ook financieel niet de dupe wordt van een scheiding.

Ik heb nu in goed overleg een 100% co-ouderschap daar in het convenant destijds was vastgelegd dat de kinderen om de week een weekeinde bij mij zouden zijn. Net als een rechter doet, hebben wij alle kosten voor de kinderen opgeteld en betalen die via een en/of rekening die wij gezamenlijk hebben geopend. Internet bankieren is magnifiek. Wij storten daar de inkomsten op (dwz kinderbijslag en dat wat er nog nodig is om de kosten te dekken). Ik verdien ongeveer de helft meer dan haar dus betaal dan ook de helft meer. Het is een faire benadering en je kunt zelf afspraken maken over de type kosten die je wilt 'delen'. Eten en drinken (huishoudgeld) kan je wellicht 'erbuiten' houden, schoolgeld, sparen, busgeld e.d. zijn kosten die je zeker wel kunt delen. Je moet elkaar wel vertrouwen en indien gewenst kan je de bonnetjes dan ook overleggen...

Gelukkig hebben wij een prima verstandhouding, weeg zelf af of je elkaar vertrouwt en stel eens voor!

Succes ieder geval!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien er een alimentatieplicht is dient men dit
na te leven. Ondanks zelf gemaakte afspraken kan met het beter wettelijk vast laten leggen mbt de verdeelsleutel.
Er is niets veranderlijker dan een mens, en vroeg of
laat komen er scheuren in de overigens goedbedoelde afspraken.
Getuige is al de vraagstelling hierover op GV.
Indien men alimentatie moet betalen dan zou ik niet gaan mierenneuken over het feit dat het kind niet altijd
bij de vader, moeder, oma of opa is.
Want daarna krijg je weer rekensommen mbt feestdagen,
verjaardagen of vakantie.
Neem uw verantwoording en neem de plicht op u om uw
kind te geven waar het recht op heeft.