Mag je hier van de richtlijnen afwijken?

Ik keek net naar Groeten van Max en daar zeiden ze dat je in het algemeen van richtlijnen mag afwijken. Mag dat hier ook?

11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee dat mag niet.

Bij wetgeving (tussen overheid of overheid en burger) is het verschil tussen richtlijnen en regels veel duidelijker, dan bij het opstellen van de eigen huisregels door een organisatie. In het dagelijks gebruik wordt één en ander nogal eens door elkaar gehaald en zo kan het voorkomen dat wanneer je ergens de 'richtlijnen' leest, je in feite de 'huisregels' voor je ziet.

Dat je van richtlijnen in het algemeen mag afwijken, dat klopt. Echter GV heeft alleen maar richtlijnen (geen regels), die niet bedoeld zijn als richtlijnen, maar als regels. Dat zie je zodra je ze gaat lezen. Richtlijnen worden heel anders opgesteld. De 'richtlijnen' bij GV zijn in feite niet anders dan 'de huisregels' en daarvan mag in het algemeen juist niet worden afgeweken. Echt handig is dit niet, want dit leidt vroeg of laat - zoals we kunnen zien - tot misverstanden.

En het is nu aan de moderators om te beoordelen óf er inderdaad van (de huisregels) wordt afgeweken.

De stelling dat de moderators als enigen van de door GV opgestelde richtlijnen mogen afwijken, raakt kant noch wal. Ze zien er juist op toe dat de gebruikers zich hieraan houden. Hiervoor hoeven ze zelf geen 'overtredingen' te maken.

Anders zou het zijn wanneer deze site zowel regels als richtlijnen had opgesteld. Daarmee geeft de organisatie zelf al aan, dat er enerzijds regels en anderzijds richtlijnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat mag alleen als je vooraf toestemming hebt gevraagd aan de moderatoren via http://www.goeievraag.nl/contact
anders worden vragen, antwoorden en reacties verwijderd door het moderatieteam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
contact is beheer, niet de moderatoren.
De naam zegt het al: 'richtlijnen'.
Richtlijnen geven als het ware een advies.
En daarvan mag je dus afwijken.

In dit geval gaat het om de voorrangsregels bij rotondes.
De Nederlandse richtlijnen zijn, om fietsers voorrang te verlenen op rotondes.
Drenthe heeft van deze richtlijnen afgeweken: In Drenthe hebben fietsers geen voorrang op rotondes.

Wanneer een richtlijn geen richtlijn meer is, noemt men dat ook geen richtlijn, maar een ge- of verbod.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Powergen
11 jaar geleden
Dus eigenlijk heeft het moderatieteam geen bewijs als ze een vraag verwijderen. Want je mag ervan wijken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feitelijk gebruikt het moderatieteam inderdaad een verkeerde benaming voor de regels.
Ze spreken over 'richtlijnen', en dus kan en mag er blijkbaar van afgeweken worden.
Ja, dat mag. Echter degenen die dan afwijken van de richtlijnen zijn de moderatoren.
Eigenlijk komt het hierop neer: jij mag iedere vraag stellen die je wil, maar of hij blijft staan, dat bepalen de moderators aan de hand van de richtlijnen. Daar kunnen ze dus in bepaalde gevallen vanaf wijken.
Daarbij kunnen de moderators er ook nog voor zorgen dat wanneer je te vaak vragen stelt of antwoorden geeft die niet aan de richtlijnen voldoen, dat je dan niet meer welkom bent op de site.