Wat is het GV beleid mbt tot 'plagiaat'?

Je ziet hier wel eens antwoorden waarin lappen tekst letterlijk van een bron worden gekopieerd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Wel eens"?? Vaak, zelfs! En dan ook nog van zeer hoog genoteerde GV'ers!
Of het antwoord juist is, is voor mij dan niet meer zo relevant, want dan krijgen ze van mij nooit een +. Hele goeie vraag! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gabi71 misschien heb je gelijk. Het viel me een aantal malen op. Volgens mij mag niet niet op deze site als je naar de gebruikersvoorwaarden kijkt. [citaat]
6.3 Het is een Bezoeker niet toegestaan om:
g. de Website te gebruiken voor het ongeoorloofd verveelvoudigen van door auteursrecht of door andere intellectuele eigendomsrechten beschermde werken;
[citaat] Bron: http://www.goeievraag.nl/voorwaarden De vraag is natuurlijk wat daar onder valt en hoe hiermee wordt omgegaan op de site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bijvoorbeeld iets kopieert van wikipedia (meer dan citeren) dan moet de site ook onder Creative Commons vallen. Kon ook niet duidelijke vinden dat dat zo is? http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Auteursrechten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is plagiaat als je teksten overneemt en doet alsof het van jou is. Als je de bronvermelding er bij zet is het geen plagiaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er moet dus altijd een bron bij idd! Maar dan kan het als nog in strijd zijn met auteurs rechten.

Antwoorden (3)

Als je kopieert vanaf een bepaalde site moet je de bron vermelden. Daar geeft 'goeievraag.nl' ook ruimte toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik de richtlijnen lees, is dat niet het geval. Een link of een externe verwijzing moet/mag je gebruiken om je argument en antwoord aan te vullen of te staven. Zie mijn wat uitgebreidere reactie onder het antwoord van Amadea.
In de richtlijnen staat duidelijk aangegeven dat dit mag indien je de bron vermeldt:
Wanneer je een vraag beantwoordt, moedigen we je aan om andere bronnen (websites, boeken, etc.) te gebruiken. Geef dan wel een bronvermelding op, zodat anderen kunnen zien waar de informatie vandaan komt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet helemaal mee eens, althans als ik de richtlijn in zijn geheel lees: "Als je antwoord geeft, dien je je best te doen om ook daadwerkelijk antwoord te geven op de gestelde vraag. Tegenvragen, opmerkingen of ongevraagd advies kun je plaatsen als reactie. Antwoorden zijn niet toegestaan als: - Ze geen direct antwoord zijn op de gestelde vraag.
- Ze alleen maar ‘Ja’, ‘Nee’, een verwijzing of een link bevatten; antwoorden moeten altijd worden gemotiveerd.
- Ze al eerder zijn gegeven op dezelfde vraag, zonder dat ze iets toevoegen aan de eerdere antwoorden.
- Ze een wedervraag bevatten; die kunnen als reactie worden geplaatst.
- Wanneer je een vraag beantwoordt, moedigen we je aan om andere bronnen (websites, boeken, etc.) te gebruiken. Geef dan wel een bronvermelding op, zodat anderen kunnen zien waar de informatie vandaan komt." Dus ik lees NERGENS dat je stukken tekst kan kopiëren en plakken. Wel dat je aangemoedigd wordt om je antwoord aan te vullen of te staven met vermelding naar ANDERE bronnen of links. Dat is iets anders dan kopiëren en plakken, al is dat onder vermelding van de bron.
Zo'n gedrag zou ik overigens niet als 'plagiaat' aanmerken, omdat je immers de bron citeert, maar de toegevoegde waarde van zo'n antwoord is wat mij betreft zeer beperkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens met Gabi71 er is een duidelijk verschil tussen citeren met bron vermelding en 'plagiaat'. Het is juist goed om informatie uit bronnen te gebruiken en dat te verwerken in je antwoord! Dat is echt anders als een wikipedia alinea knippen en plakken. Ik zou dit laatste als een soort 'plagiaat' willen omschrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag dus (volgens de richtlijnen) en het beleid is om bronnen er wel bij te vermelden. Letterlijke copy/paste acties worden doorgaans ook slechter beoordeeld dan een samenvatting met een link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het goed begrijp wordt het dus toegestaan omdat het volgens de richtlijnen kan als er bron wordt vermeld. Hierbij maakt het niet uit of de tekst in strijd is met het auteurs recht of de algemeen voorwaarde van GV, omdat deze stelt dat mogelijke problemen die er uit voort komen bij de beantwoorder zelf ligt en niet bij GV?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat maakt wel uit, de verantwoordelijkheid ligt bij de antwoordgever. Dit staat in de Algemene Voorwaarden waar je voor tekent. Sanoma zal in de praktijk meteen de bijdragen verwijderen als hierom wordt gevraagd. Zo werkt het op de meeste websites.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jurridisch klopt dat.
Enkele regels tekst met bronvermelding of link is toegestaan, geen hele lappen tekst.
Sommige bladen of kranten willen graag geciteerd worden, maar hele lappen tekst is verboden. (zie link)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo had ik het ook begrepen. Alleen de ervaring leert dat hier op GV niet heel erg naar om gekeken wordt. Het staat immers niet expliciet in de richtlijnen. Wel jammer, niet zo zeer omdat het in sommige gevallen formeel niet mag, maar omdat er niet tijd wordt genomen om een goed antwoord te geven op de vraag. In sommige gevallen wordt de site dan te veel een kloon van wikipedia content bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat uitgevers onder elkaar een gentlemen.s agreement hebben gesloten, want vaak ziet men hetzelfde nieuws en dezelfde foto,s in dag of weekbladen.
(En Sanoma maakt daar ook deel van)
Ik ben van mening dat alles hier met een knipoog geschiedt.
(Maar ons forum kreeg een gevoelige tik)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heeft misschien nog een andere reden. Kanten en sommige websites hebben 'abonnementen' op nieuws bronnen zoals het ANP, Reuters etc. Dan mogen zijn hun berichten overnemen. Dat is heel wat anders dan dat mensen 'klonen' maken van sites door te knippen en plakken wat hier bedoelt wordt.