Wat betekent avatar?

Ik weet dat avatar staat voor je herkenningsplaatje, maar ik kan nergens terugvinden wat het woord avatar betekent.

14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je had natuurlijk ook even op goeievraag kunnen kijken: http://www.goeievraag.nl/vraag/woord-avatar.28124
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al gegoogeld op Avatar ?
jc54
14 jaar geleden
Feniks, dat had gekund, als ik had geweten dat die vraag al eens gesteld was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig, zelfde vraag gestelt.
jc54
14 jaar geleden
Marleen, nee ik heb niet gegoogeld en ook niet gegoogled, maar dat is met de meeste vragenstellers hier zo. Ik was al blij dat ik weer eens een vraag had..............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is ook geen verwijt jc54, maar er zit een zoekvak linksboven in de pagina, daar kun je dan even kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:lol: ; ik vind het ook een prima vraag, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima vraag hoor ! +1

Het beste antwoord

een persoonlijk plaatje. Wordt veel gebruikt bij profielen en IM Zie ook: IM, Profiel
Gevonden op http://www.icer.nl/computerwoordenboek.p

avatar
verschijningsvorm van iemand
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/NL/avatar

persoonlijke grafische representatie
Gevonden op http://www.ming-automatisering.nl/Defini

avatar
Driedimensionele voorstelling van chatpersonages. Avatars zijn volgens het Hindoeïsme de belichamingen van een God op Aarde.
Gevonden op http://4umi.com/web/glossarium.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Avatar betekent ook wereldleraar, spirituele wereldleraar...

Maar er zullen ongetwijfeld meer betekenissen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel is (een) Avatar naar mijn beste weten in het Hindoeisme een ander woord voor incarnatie, en komt uit het sanskriet. Het kan een God in mensendgedaante zijn, of een mens in zijn laatste incarnatie voor het bereiken van de hoogste 'status' .(Uitgaande dus van een serie elkaar opvolgende levens teneinde de hoogste hemel te bereiken).

Op Internet is het niks anders dan de personifiering die je kiest voor jezelf, je zelfgekozen 'incarnatie' op het Internet dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Letterlijk is het in beide betekenissen dus 'verschijningsvorm'; hoe de God verschijnt op aarde ,en hie de mens verschijnt op Internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over goden en het internet: http://www.xkcd.com/676/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol.
jc54
14 jaar geleden
Kijk Marleen, als ik jou dan kan laten zoeken op internet, google, of waar dan ook, en ik ben zelf met even druk met andere bezigheden, dan zijn we allebei van de straat en achteraf voel ik mij een soort van half-avadinges.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, hier hoefde ik niet voor te googelen hoor ;-)
En aan de antwoorden te zien zijn er zelfs nog wel meerdere interpretaties mogelijk.
De oorspronkelijke betekenis van een digitale avatar isdat een avatar een virtuele representatie van jou (of hoe jij je voor wil doen). Dus dat wat je hier schrijft in combinatie van je image is je avatar, niet alleen het plaatje.

Nieuwere betekenissen zijn ook wel alleen het herkenningsplaatje of de 3d personage in b.v. games.

Daarvoor weer komt het uit het hindoeisme. Een avatar is daar een incarnatie van vishnu.

Het woord komt van:
avatarana wat neerdalen betekend in het hindu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een avatar (uitspraak: afa·tar soms ook wel: affà·tjar) is een kleine afbeelding, meestal tussen de 48x48 en 150x150 pixels groot, die als gebruikersafbeelding op computerforums op het Internet of op chatprogramma's als msn gebruikt wordt. Avatars staan meestal naast of onder de nickname van een lid. Een avatar is dan de verschijningsvorm van de persoon van vlees en bloed in de virtuele wereld of fantasiewereld.

In moderne 3D platforms wordt de 'avatar' van de speler als een virtuele 3-dimensionale figuur uitgebeeld, die de speler naar eigen smaak kan aankleden en stylen. Met name de computerplatforms Second Life en Habbo Hotel zijn hier sterk in.

Sommige weblogs maken gebruik van een systeem dat gravatars, ofwel globally recognized avatars, automatisch herkent en vermeldt.

Het woord avatar komt oorspronkelijk uit het Sanskriet. In de Hindoeïstische filosofie betekent het incarneren of verschijnen van een (abstracte) god in de wereld in de persoon van een levend wezen.