Mag je als bbl'er werken bij een bedrijf zonder dat je er salris voor krijgt?

Mag je bij een bedrijf werken als BBL'er (mbo) zonder dat je een salaris krijgt? Is er een wet/regel waarin staat dat een BBL'er verplicht is om betaald te krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.8K
ronron1212
8 jaar geleden
Stagiaire heet dat
Erna55
8 jaar geleden
Bij veel instellingen zijn stagaires, BOL en BBL die geen salaris ontvangen.
In je studiewijzer staat een uitleg over BBL-werken.

Antwoorden (2)

Er bestaat in principe geen wettelijk recht op een salaris, check de arbeidsovereenkomst en/of cao die van toepassing is. Is er niets geregeld, dan kun je altijd onderhandelen
over een mogelijke vergoeding of salaris.
Je mag dus werken als BBL scholier zonder hier salaris voor te krijgen bij het leerbedrijf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, je werkt als BBL- er om werkervaring op te doen en dingen te leren. Dat is je beloning. Het staat de werkgever vrij om jou wel een vergoeding te betalen, bijvoorbeeld voor gemaakte reiskosten.
Dat hangt ervan af.

Als er naast de praktijkovereenkomst ook een arbeidsovereenkomst is, dan is het arbeidsrecht van toepassing. Je bent dan werknemer en hebt dus recht op salaris. (En vakantiegeld enz. enz.) Verder gelden ook de andere regels uit het arbeidsrecht, zowel rechten als plichten.

Ook in een cao kan staan dat de BBL'er recht heeft op een arbeidsovereenkomst en dan is het bovenstaande van toepassing.

Is er alleen sprake van een praktijkovereenkomst, dan berust alles op de afspraken daarin. En kan er wel of geen sprake zijn van een vergoeding.

Onderhandelen kun je altijd...
Computoon