Kan je een inbouw oven magnetron plaatsen in een bestaande keuken?

Ik heb een huis gekocht met daarin een bestaande keuken. Is het nog mogelijk dat ik hierin een inbouw oven/magnetron nog in plaatst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.5K

Antwoorden (6)

Als je zelf handig bent of vakmensen in dienst neemt is dit mogelijk. Als alles maar past en de bedrading bij de spanningsbron kan komen.

Niets is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, maar dan moet je wel een keukenkastje opofferen, er zeker van zijn dat je stroomtoevoer voldoende wattage aankan én zorgen dat de magnetron de warmte kwijt kan.
Oriënteer je bij speciaalzaken, Ikea, bouwmarkten of op internet. Voor veel goede magnetrons zijn passtukken verkrijgbaar die de loze ruimte opvult die vrijkomt omdat de meeste magnetrons kleiner zijn dan de maat van het keukenkastje. Zelf de loze ruimte creatief invullen kan natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe wel, maar je loopt tegen een paar problemen aan.
Je moet een ruimte hebben om de magnetron te plaatsen en er moet een stopcontact in de buurt daarachter zijn voor de aansluiting. Waarschijnlijk heb je geen loze ruimte, dus moet je een deurtje er uit halen. Dat staat niet zo mooi.
Dan zit je met het probleem van de afmetingen. Zo'n kastje heeft een bepaalde ruimte en daar moet je magnetron in passen. Liefst een beetje netjes, zodat je niet ruimte boven en opzij overhoudt (dat wordt ook vies). Het is de vraag of je zo'n magnetron gaat vinden.
Wij hebben een keer de inbouwmagnetron moeten vervangen, en dat was een hele klus. De keukenboer wilde ons wel matsen voor 700 euro maar dat vond ik te duur, en toen hebben we welgeteld één exemplaar in de catalogus van Expert gevonden die paste. Die gebruiken we nu al weer een poosje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kan dat! Meestal hebben kastjes standaard maten. Je kunt in een kastje van 60 cm breed gerust een magnetron plaatsen. Bij de Ikea kan je plaatmateriaal kopen om het geheel netjes af te werken.

Wat wel een probleem kan zijn is dat je geen stopcontact in dat kastje hebt. Dus daar zul je waarschijnlijk een electricien voor moeten laten komen, want zelf daaraan gaan lopen prutsen is misschien niet zo handig als je niet handig bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen ik de vraag las, vroeg ik me eigenlijk af waarom persé een inbouw variant.
Het klinkt of de keuken al kant en klaar is, wil je dan een extra kastje plaatsen? Of ga je een kast opofferen?
In dat laatste geval heb je met de voorgaande antwoorden allerlei tips.

Als je dacht aan een hele nieuwe kast, vraag ik me af waarom je niet voor een hele mooie "gewone" oven/magnetron kiest. Die zijn veel goedkoper en vaak ook wat groter inwendig. En dan bijv op een plank?
13 jaar geleden
Als de maten overeen komen. De diepte van de keuken moet dan minimaal 57 cm. zijn. De kast breedte moet 60 cm. zijn. Het aanleggen van stroomvoorziening zal niet eenvoudig zijn maar is meestal wel onder de plint weg te werken.