Hoe kan ik het beste lak van hout verwijderen?

Enkele kozijnen van mijn huis zijn gelakt, ik wil deze graag wit verven. Wat is de beste methode om de lak te verwijderen zodat ik hierna de kozijnen kan schilderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (6)

met een verfbrander de grootste stukken en daarna met een schuurmachine de kleine stukjes.
het gaat ook met zandstralen maar dat is een helse klus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de kozijnen glad en niet te veel beschadigd zijn
dan zou ik schuur pasta nemen
met een schuursponje opbrengen en klaar
dit geeft dus geen stof en werkt heel snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan gewoon de witte lak over de huidige lak heen aanbrengen. Als je niet weet welke lak er op zit, moet je wel witte lak op terpentine basis gebruiken, anders kan je lak gaan barsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de ondergrond, in dit geval de laklaag, heel is: goed schoonmaken, schuren, eventueel grondverf en lakken. Wilt je de laklaag eraf halen is het branden eventueel met een stripper het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze niet beschadigd zijn, met ammoniak vetvrij maken, licht opschuren en zonodig gronden. Weer lichtschuren en daarna met waterproof schuurpapier gladmaken.
Nu heb je een prima ondergrond om opnieuw te lakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is maar een goede manieren en dat is krabben. Vroeger deden we dat met stukjes glas (lekker goedkoop en zeer effectief), tegenwoordig heb je bij de bouwmarkt speciale lakkrabbers.
Daarna met fijn schuurpapier na behandelen.