Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik het beste lak van hout verwijderen?

Enkele kozijnen van mijn huis zijn gelakt, ik wil deze graag wit verven. Wat is de beste methode om de lak te verwijderen zodat ik hierna de kozijnen kan schilderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

met een verfbrander de grootste stukken en daarna met een schuurmachine de kleine stukjes.
het gaat ook met zandstralen maar dat is een helse klus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de kozijnen glad en niet te veel beschadigd zijn
dan zou ik schuur pasta nemen
met een schuursponje opbrengen en klaar
dit geeft dus geen stof en werkt heel snel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan gewoon de witte lak over de huidige lak heen aanbrengen. Als je niet weet welke lak er op zit, moet je wel witte lak op terpentine basis gebruiken, anders kan je lak gaan barsten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de ondergrond, in dit geval de laklaag, heel is: goed schoonmaken, schuren, eventueel grondverf en lakken. Wilt je de laklaag eraf halen is het branden eventueel met een stripper het beste.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze niet beschadigd zijn, met ammoniak vetvrij maken, licht opschuren en zonodig gronden. Weer lichtschuren en daarna met waterproof schuurpapier gladmaken.
Nu heb je een prima ondergrond om opnieuw te lakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is maar een goede manieren en dat is krabben. Vroeger deden we dat met stukjes glas (lekker goedkoop en zeer effectief), tegenwoordig heb je bij de bouwmarkt speciale lakkrabbers.
Daarna met fijn schuurpapier na behandelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding