In verstek zagen wil niet zeggen dat een hoek van 90 gr. in 45 gr. gezaagd wordt. Waar het om gaat is dat een willekeurige hoek netjes in tweeën gedeeld wordt. Een verstekbak werkt alleen voor 90gr hoeken en deze komen zelden voor. Zelf leg ik bij afwijkende hoeken de beide delen netjes op elkaar en bepaald de zaaglijn op het oog. Helaas werkt dit niet altijd ( kleine buiten hoeken bijvoorbeeld). Een profiel kam kan dan uitkomst bieden. Neem de hoek met de kam, leg de - te lange - latten op de grond over elkaar en houdt daar de kam boven. Wederon op het oog de hoek in tweeën delen en een lijntje zetten. Zagen en klaar is kees... of Dirk
Wacht maar tot je een dubbel verstek tegen komt, dan wordt het echt leuk :-)

Suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met een verstekbak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een hoek: 2 latten van gelijke lengte onder een rechte hoek en een derde om ze te verbinden. Deze derde heeft dan precies de voor een verstek benodigde hoek. Leg je hoekbouwsel langs wat je schuin wilt afzagen en klaar is Kees. Of Dirk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
? Foto? Tekening? Ik zie niet wat je bedoelt, maar het lijkt me wel handig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk aan een geodriehoek. De latten vormen de zijden ervan, alleen dan een stukje groter natuurlijk.
FYI
het is in verstek zagen
13 jaar geleden
Ik doe dat met een verstekbak, waarbij je de hoek in kunt stellen (zie foto). Als je er niet veel geld aan wilt besteden kun je er wellicht één vinden op marktplaats. Of met een zwaaihaak moet het ook lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom heb je de zaag er andersom in zitten?