grillig stukje hout wil ik van schors/bast verwijderen. ergens inleggen of zo?

Wil een grillig stukje hout in een kleur schilderen maar dan moet eerst de bast/schors er af en ik weet niet hoe ik dat zo goed mogelijk kan doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Het handigste is als je het hout heel goed kan uitdrogen. probeer het eens een uurtje in de oven op de allerlaagste stand te leggen. En dan gewoon lekker pellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niko
12 jaar geleden
gedroogd hout laat zijn bast niet meer los.

Andere antwoorden (3)

Inderdaad goed drogen, daarna eventueel met behulp van een beiteltj, de schors verwijderen. Vergeet het hout ook niet te controleren op insecten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook vers hout is goed te schillen. Dunne takjes schil je met een aardappelschilmesje, dikkere takken eventueel met een beitel. Voor het verven moet het hout wel goed gedroogd zijn.
jc54
12 jaar geleden
zo groen mogelijk,eenmaal gedroogd laat de bast van de meeste houtsoorten niet meer los.zelfs met mesjes en beitels wordt het dan een heidens karwei.ook het opweken in water zal niet veel uithalen,weet ik uit eigen ervaring.
oud hout dat begint te vvergaan laat zijn bast weer los.