Hoeveel banen kan ik maken met een verfroller?

Ik heb nu gisteren mijn muur opnieuw gewit en deze is niet mooi egaal wit geworden. Ik ben bang dat ik te weinig verf heb gebruikt en vraag me nu dus eigenlijk af hoeveel banen ik met een roller kan make voordat ik deze opnieuw in de verf doop?

Het plafond is ongeveer 2.5m hoog en een baan 30cm, ik deed denk ik zo'n 3-4 banen per roller, maar denk dat hierdoor baan 3 en 4 te weinig verf heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (6)

Je moet niet in banen denken maar in vierkante meters, las ik de muren verf dan doop ik en doe max 3/4 m2 ermee en de volgende doop pak ik de stuk wat ik gedaan heb voor de helft weer mee, zodat als je de hele muur gedaan heb het gelijk 2x geraakt heb, weest niet te zuinig met verf is zonde van je tijd en je kan het toch weer opnieuw doen.

Toegevoegd na 20 seconden:
las=als

Toegevoegd na 1 minuut:
als je toch in banen wil werken omdat je een roller met steel wilt gebruiken,

- laat de roller niet droog worden.
- druk nooit te hard op de roller als je verf hebt aangebracht.
- verdeel de verf vervolgens horizontaal met de kwast of roller.
- uiteindelijk strijk of rol je licht na, van beneden naar boven.
- behandel nu het volgende vlak op dezelfde manier. Maak een ruime overlap met de vorige baan en strijk of rol deze aan het eind in zijn geheel licht mee.
- herhaal dit tot de hele baan geschilderd is en begin dan pas aan de volgende baan.
- overlap iedere keer de vorige baan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak er geen wiskunde van, maar gewoon doen en ervaren! Hoeveel banen je kan doen voordat je opnieuw indoopt is onder meer afhankelijk van de dikte van de verf, de kwaliteit van die verf (dekkingsgraad), de temperatuur in je kamer (hoe snel het droogt), en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen. Gebruik een goede kwaliteit verf (scheelt werk), zorg dat je regelmatig werkt en wees niet te zuinig met verf, maar maak natuurlijk ook weer geen druipers....Ik denk dat je er nu nog een laag overheen moet zetten, werk ze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik denk niet in banen maar ook niet in meters, dit vooral omdat de ondergrond niet hetzelfde is.

Nadat ik de roller licht heb uitgerold op het druiprekje begin ik met een lichte druk te rollen, als de roller na het goed uitrollen (met lichte druk) geen verf meer afgeeft doop ik hem opnieuw in de verf en ga dan op dezelfde manier verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk altijd minimaal met twee lagen. Bij sommige kleuren moet je zelfs 3 lagen aanbrengen. Pas dan is de kleur vol en gedekt. Ik neem altijd de beste muurverf.

Je moet met de roller goed dóór kunnen rollen. Is hij te droog dan gaat het te stroef. Is hij te nat dan ga je glijden en dat is ook niet de bedoeling. Het is dus zeker een kwestie van gevoel.

Nou ben ik wel een Pietje-prcies en het is niet gauw goed, maar je mag absoluut na droging nergens lichtere of donkere plekken of strepen zien. Het moet één egale wand zijn.

Een dikke laag in éénmaal opbrengen heeft nooit een mooi resultaat. Het is zoals met alles, aandacht en perfectie, dan wordt het pas echt mooi.
12 jaar geleden
zolang je nat over nat rolt is het goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je rolt maar 1 baan, in 1 rol van boven tot beneden. Dan rol je hem opnieuw door de verf, en rol je hem weer over de muur. Se gelt van de roller moet je laten overlappen met de vorige baan. Weer opnieuw in de verf en dan weer ocer de muur, de roller weer voor de helft laten overlappen met de vorige baan. Wel opletten dat je niet gaat druipen!
Op deze wijze gwef je automatisch 2 deklagen en ben je in 1x klaar.

Seriously, zo moet het, peace of cake! En t ziet er goed uit.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijft leuk, die iPhoneteksten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Och och, die dikke vingers van me ook. Je kan er amper pap van koken, van wat ik hierboven schrijf. En t erge is, soms (vaak!) doe ik al 3x over een woord en dan staan er nog zoveel fouten in. Ik ga nu even in een hoekje staan om me te schamen.... :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Se gelt' stelde me even voor een raadsel, maar ik gok op 'De helft'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine toevoeging, want ik vind je antwoord goed, het hangt helemaal van de overgrond af... soms doop ik 'm bij de eerste laag wel 2 keer in, en rol ik eerst de bovenste helft van een baan, en vervolgens de onderste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Se gelt zette mij ook aan het denken, maar je hebt het goed gegokt, idd de helft....
Blijft verrassend, die Iphone antwoorden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)