Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit asbest?

In mijn huis staan nog 2 oude inbouwkasten die ik wou verwijderen. De muren zijn gewoon gemetseld. Maar op het plafond kwam ik een soort van gipsplaat tegen met donkerbruine draadjes (zie foto). De draadjes schilferen niet en zijn behoorlijk sterk. Mijn vraag is: wat is dit?

De inbouwkast is gebouwd in 1923.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Hartelijke groeten,

Sam

Toegevoegd na 1 uur:
PS: De platen zijn ongeveer 3cm dik. Ik heb nog een nieuwe foto toegevoegd, op de zolder zie ik een stuk van het materiaal ook liggen. Kokosvezelplaten, dat is een interessante, maar het is echt niet rafelig materiaal, van verschillende diktes....

Toegevoegd na 17 uur:
Heb de bruine draadjes nu van dichtbij bekeken en inderdaad, dit is kokosvezel. Gelukkig.....dacht even dat ik in de puree zat :-) Hartelijk dank voor al jullie uitleg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als ik de foto bekijk zou ik kokosvezel-gipsplaat zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is geen asbest, het ziet er eerder uit als een rietwandje dat met gips is afgesmeerd, of een gipswandje waar rietdeeltjes in terecht gekomen zijn. Vroeger werd riet vaak gebruikt om plafonds te maken: eerst een laag rietmatten er tegen, dan stucen met gips. Sierplafonds zijn ook op die manier opgebouwd.

Asbest is veel dunner (meestal maar een paar millimeter) en veel harder, en bevat geen bruine draadjes. Asbest is een bewerkt gesteente met gesteente-vezeltjes er in.

Toegevoegd na 2 uur:
Na je toevoeging over de verschillende diktes en je foto: gips gemengd met stro. Waarschijnlijk van het originele plafond van je huis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat het wél is, kan ik niet zeggen, maar dit is beslist géén asbest.
(Lees meer...)
jc54
12 jaar geleden
Nee dat is geen asbest.
Asbest is een harde plaat van ca. 5 mm dik. Asbest bestaat wel uit vezels, maar die zijn niet duidelijk zichtbaar (die zijn zo klein dat je ze kunt je inademen, wat op langer termijn tot longkanker kan leiden).
De platen zijn plat, of gevormd als golfplaten voor dakbedekking. Zie plaatjes hieronder:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding