ik ben een sleutel kwijt en de deur zit op slot. Is er een manier om m toch open te krijgen?

Het gaat om een ouderwetse sleutel, met een baard (volgens mij heet dat zo) en een nummer. Helaas weet ik dat nummer niet meer:-( Ik zit gelukkig wel aan de goede kant van de deur, haha.
Als het niet lukt, vraag ik een slotenmaker, maar dat is vrij kostbaar, dus als er een makkelijker manier is...hoor ik dat graag.

Toegevoegd na 10 minuten:
Er is geen reservesleutel, daar hen ik natuurlijk als eerste naar gezocht.

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt voor t meedenken. Uiteindelijk is er een slotenmaker langs gekomen. Het blekke lastig te zijn ivm weinig werkruimte. De genoemde trucs lukten daardoor hier niet. Door wat hout en metaal weg te boren lukte het uiteindelijk wel. Gelukkig stond op het slot een nummer. Hiermee en met en vergelijkbare sleutel uit een andere deur, lukte een nieuw exemplaar te vinden. Kosten 5o euro + 3.90. Jammer maar probleem dat ik zelf veroorzaakte is wer opgelost.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
54.5K

Het beste antwoord

Heel eenvoudig zonder al te veel ingewikkelde toestanden.
Neem een ijzerdraad voldoende stevig en plooi het uiteinde haaks ongeveer één cm (of zolang die baard was, of de opening van het slot is), klop dit even met de hamer wat platter en draaien maar. Op een gegeven moment voel je de beugel die je moet verplaatsen in het slot en hup je slot springt open. Dus geen ge kap, geslijp of ge-boor en ook geen nieuw slot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Heb je misschien een familielid met een reservesleutel? Dan bel je die.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je aan de kant van de scharnieren zit kun je die eruit halen (is ook een hele klus meestal) en de deur er van die kant uitlichten, daarna kun je dan het slot demonteren
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik ga kijken of het te doen is, of toch maar een slotenmaker inhuren, kan vanaf 50 euro zag ik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een deur kun je niet uit de scharnieren tillen als deze op slot zit.
amigo
12 jaar geleden
nee uittillen inderdaad niet maar ik heb zelf van de oude deuren als je daar de pennen uit haalt kun je hem zo naar voren halen, net zelf gedaan op zolder
Je zit aan de goede kant dus binnen neem ik aan, tenzij je bij je schoonmoeder bent.
Probeer met een boormachine vanaf de buitenkant te boren zodat de draairichting van binnenuit linksom is.
Als het goed is draait je slot dan open.
Slot is natuurlijk wel een total-loss maar de deur is open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor je schoonmoeder
Zo'n sleutel heet een LOPER. Vraag aan een sleutelmaker of hij een loper-moedersleutel heeft. Een moedersleutel is een sleutel die alle sleutels vervangt. Met die sleutel kan je dus alle loper-sloten openmaken.
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Wij noemden al die baardsleutels allemaal "loper". Misschien heb je gelijk over het woord, maar dan nog is er bij de sleutelspecialist een moedersleutel te koop voor haar "baard-sleutel".
Misschien kan een buurman helpen.
met een haakse-slijpmachine met een dunne doorslijpschijf kun je tussen de deur en de sponning het sluitblok door slijpen.
Omdat het van brons of geel koper zal zijn zal het niet vonken.