Hallo ,welke diameter van een kabel moet ik gebruiken als ik de machine afzeker met 32 ampere. de afstand van de kabel is bijna 50 mtr?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (5)

Voor 32A heb je 6mm² draad nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal is dat 25 t/m 32 Ampère 4 mm2

Maar bij het gebruik van lange kabels (langer dan 25 meter) is het raadzaam om de draaddikte 1 trap hoger te kiezen om spanningsverliezen over de kabel te compenseren. (dus in plaats van 4 mm2 kies je dan een 6mm2)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan wat het max verbruik van de machine is.
32A X 220V = 7040 watt. Dit is nogal wat. Is het een 220V of 380V machine?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is 6 mm² het juiste antwoord maar gezien deze lage afstand zou ik toch even goed opletten of je geen koperkleurig bronsdraad ipv. koperchroom wordt aangesmeerd: die gevolgen hebben we met 2 uitgebrande televisietorens nog kunnen bewonderen.
Als je geleiding van spoorwegkoper op 99% stelt dan is installateursdraad te stellen op 80% en Gamma/Praxiskoperdraad op 22% - de rest wordt in warmte dus in uitfikken omgezet.
Meer over "spotgoedkoop koper" vind je op Zaplog, waarna je rechtsboven op televisietoren gaat zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is 6mm2 wel genoeg.
Maar dat ligt er ook aan hoeveel ampère er door zal gaan.
Gaat er tegen de 32 A door de zal de spanningsval met 50 meter zo'n 5Volt zijn.
http://www.on4sh.be/atv/13cm-pa/voedingskabel/spanningsval.pdf
Dat lijkt weinig maar afhankelijk van de spanning die je tot je beschikking hebt kan het voltage daardoor net te laag worden. (bijvoorbeeld op het platteland)
Ook kost die spanningsval geld. De machine gaat meer verbruiken bij een lagere spanning, of slechter werken.
Bij een dikkere kabel zal die spanningsval lager zijn.
Het zou dus zelfs goedkoper kunnen zijn om 10mm2 of zelfs 16mm2 neer te leggen. (natuurlijk afhankelijk van hoeveel die machine per jaar aan staat)

Zeg ff welke kabel je precies nodig hebt, dan weet ik misschien een goeie prijs te vinden.
(4X10mm2 grondkabel hoeft maar 16,-/m2 te kosten)