Waaraan voldoet een goede zaag?

Ik ben aan een nieuwe zaag toe, voor thuis om te klussen. Zie in de bouwmarkt vele uitvoeringen en merken, veel verschil in prijzen ook. Waar moet ik op letten als ik een nieuwe zaag koop? Liefst een multi purpose zaag, voor meerdere materialen te gebruiken dus.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Er zijn niet voor niets zoveel soorten. Voor elke klus is er wel een ideale zaag.

Welke ik het meest gebruik zijn mijn grote beugel metaalzaag met 3 verschillende bladen zodat ik een metaal, een alles en een houtzaag heb. Een probleem is dat soms de beugel in de weg zit.
https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=1&Grp=339&Prod=4721

Mijn Stanley Fatmax zaag gebruik ik vooral als een elektrische zaag pakken meer tijd kost dan handwerk.
Ik verbaas me nog steeds dat ie ook behoorlijk netjes zaagt, dus ook redelijk geschikt voor kleiner werk.
http://www.toolsxl.nl/stanley-handgereedschap-20-530-fatmax-handzaag-jetcut-fatmax-tinch-voor-hout-550-mm-p-13429.html

Verder bijna alles elektrisch:
Een bosch gop voor het moeilijke en fijne werk
en verder de bekende zagen:
decoupeer, cirkel, inval, recipro, gaten en een motorzaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wordt moeilijk, want er zijn heel veel verschillende soorten zagen. Je hebt een normale grote handzaag, een grote beugelzaag voor in de tuin, een kleine ijzerzaag enz. Je kunt natuurlijk alles met één zaag willen doen, maar dan maak je het jezelf wel moeilijker. Je kunt proberen om een boom om te zagen met een ijzerzaag, maar het is echt beter om een paar verschillende zagen te kopen. Informeer anders maar even bij de bouwmarkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop een goede houtzaag. Daar kun je ook wel kunststoffen mee zagen. Natuurlijk is het beter om voor andere materialen dan hout een speciale zaag te kopen, maar voor kunststofschuim voldoet een houtzaag ook.

Een goede zaag heeft geharde tanden en een prettig in de hand liggende handgreep. Andere eigenschappen zijn voor de consument minder belangrijk. Een goede keus zou zijn een zaag van het eigen merk van de Praxis of Gamma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuseer maar zelfs met een fijn getande houtzaag zijn niet alle kunststoffen te zagen, ook niet met geharde punten. IJzerhoudende materialen zijn zeker met een houtzaag niet te zagen.
Ik geef toe, dat het erg moeilijk is te kunnen beoordelen of het een goede zaag is.
Ze zien er allemaal mooi uit, er is veel import uit China, die zijn goedkoop en zeker niet altijd slecht, maar het blijft een gokje.

Koop maar een zaag van een bekend, goed merk, die zijn wel een stuk duurder, maar je doet er ook langer mee.

Alle zagen hebben geharde tanden, tenminste dat staat er vaak op, maar ja, hoe hard?
Dat kan je aan niets zien er is zoveel namaak tegenwoordig.
Met een gewone houtzaag kan je meestal ook alle andere materialen zagen die net zo hard, of minder hard zijn dan hout.