Kan ik Rotband gebruiken om te plamuren op hout ondergronden?

Ik heb namelijk nog veel rotband over en vroeg mij af of het ook gebruikt kan worden op hout i.p.v. steen of gips.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ook wel bekend als roodband

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Nee, lijkt mij niet omdat hout "werkt" en jij er vervolgens op kunt wachten totdat die rotband er af valt. Zou adviseren om liever iets op epoxy basis (twee componenten) te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gebruik daarvoor Plamuur.
Roodband en andere gipsprodukten kunnen NOOIT gebruikt worden voor het plamuren van hout !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan als je de houten ondergrond eerts voorstrijkt met een hechtgrond is dat geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dit kan niet.

Hout plamuren is vrij lastig.

Er bestaat ´stucgaas´ wat je op werkende ondergronden kan nieten of spijkeren, wat de stuclaag erboven vast hout. Echter, het risico blijft heel groot dat het er af springt. Roodband is bedoelt voor stenachtige ondergronden.

Ik heb zelf een 2 maanden lange zoektocht langs bouwmarkten & fora gevolgt, en geen oplossing gevonden, behalven een houtrotvuller te gebruiken. Mind you: Bij mij heb ik 2 houten grove vezel platen van 2 bij 1 meter, welke ik compleet vlak wil hebben om af te lakken tot een glad glanzend oppervlak. Dit ga ik uiteindelijk doen met 2 componenten houtrot vuller omdat het dun uit te striojken is, goed schuurbaar, hechten en makkelijk overschilderbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Roodband is een gips en kalkproduct dat bij verwerking op hout gaat scheuren. Boven dien moet het in een laagdikte van 2 millimeter op gebracht worden. Zonde van het werk dus.
Beter is het om een pot plamuur te kopen voor een glad resultaat.