Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Nieuw huis, hoe muren te behandelen?

De muren zijn van kalk-zandsteen blokken en ze zijn helemaal glad opgeleverd. Zie alleen nog de naden van de blokken. Nu willen we de muren gewoon strak houden en sauzen. Maar is stucen nodig in dit geval? Kan ik er zelf iets op smeren en dan gaan sauzen? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

De naden blijf je altijd zien als je ze alleen maar gaat sauzen. Eerst voorstrijkmiddel gebruiken en dan een dun stuclaagje aanbrengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook eerst met glasvezel behangen en dan verven. Ziet er erg mooi uit.

Of eerst de oneffengeden weg schuren en plamuren, dan voorstrijkmiddel tegen het zuigen van de muren, en dan verven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tip, glasvezelbehangen kan iedereen, zo makkelijk met die meter breed en de muur insmeren met lijm!
Deze wanden zullen wanneer je wilt schilderen altijd gestuct moeten worden.
Als je het aan een stucadoor uitbesteedt moet je deze vragen de wanden "sausklaar" op te leveren.
Anders zal hij ze behanklaar opleveren waarbij kleine onheffenheden toegestaan zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jouw muur vrij vlak is hoeft het niet gestuct te worden, maar moet je wel zorgen dat alle gaatjes en oneffenheden weg worden gewerkt met muurvuller. Als het uitgehard is maak je het weer vlak met schuurpapier. Het advies wat ik kreeg in mijn nieuwe woning:je kan het de muur voorstrijken met een voorstrijkmiddel wat de zuigende werking van de muur opheft en je kan ook meteen meerdere lagen muurverf aanbrengen, want ook dit heft de zuigende werking op. Nadeel van het voorstrijkmiddel is dat het net water is, het spettert alle kanten uit, en als je het niet meteen verwijdert van de ramen, kozijnen, cv e.d. krijg je het er niet meer af. Hier heb ik mij op verkeken, en zal het spul niet meer gebruiken.

Nog een tip: ga met een rechte plank of lat alle kleine oneffenheden die op de muur zitten 'wegschuren'. Ik heb dit niet gedaan, maar als het licht op de muur schijnt, zie ik toch alle kleine oneffenheden.
Succes met je huis.
En zoals je merkt: ieder geeft een ander advies, pak er uit wat je het meest aanspreekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding