Wat kan je het best gebruiken voor bescherming van hout?

Ik ga iets maken van hout voor buiten maar het staat er dag en nacht dus wat kan ik gebruiken om het hout te beschermen tegen de regen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Gebruik hiervoor tuinhout, dat behandeld is tegen rotten.
Dit hout gaat ongeveer 10 jaar mee voordat het gaat rotten.
Gebruik schroeven die niet roesten en schilder alles ( twee tot drie keer )met een watergedragen beits.

Wil je beter hout, kies dan voor Larixhout, kastanjehout, of zelfs hardhout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MARTINKAP jij weet iets wat ik niet weet, hoe zit dat met die watergedragen beits?
beter dan alkydharsverf?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik al jaren watergedragen beits en verf ben er erg tevreden over.
De verf / beits zelf bladdert niet en blijft mooi op kleur.
Heb o.a. mijn achterdeur met watergedragen verf geschilderd, heb jarenlang twee hondjes gehad, die als ze naar binnen wilden,tegen de achterdeur opsprongen met hun scherpe nagels, natuurlijk wel wat krassen, maar geen stukje verf er van af.
Is nu een jaar of 10 geleden.
Ik hoef geen proefje te maken dus.
Is wel veel moeilijker te schilderen en dekt minder snel dan de gangbare verf.
Heel veel mensen hebben iets tegen watergedragen verf, omdat ze het verwarren met waterverf, het lastiger is te schilderen en je vaak vreemde kleuren ziet als je begint, maar het is supersnel droog, dus de zelfde dag nog overschilderbaar en het stinkt amper.

Andere antwoorden (2)

Is afhankelijk van de houtsoort die je gebruikt.

Bij sommige houtsoorten hoef je niets te doen, anderen volstaat het om een olie te gebruiken, weer andere moet je beitsen of schilderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Carboleum. Pas wel op dat je dat er niet op smeert als de zon schijnt; dan verbrand je zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland is carboleum al jarenlang verboden te gebruiken, vanwegen kankerverwekkende stoffen die er in zitten en het grote gevaar van oogletsel en brandwonden.