Kan je 2 thermostaten op 1 cv ketel aansluiten?

Mijn woning bestaat uit 2 verdiepingen. Op de eerste is een thermostaat, maar die woonruimte wordt weinig gebruikt.
Op de tweede etage, waar ook de Atag ketel staat, wordt wel vaak gestookt, waardoor ik de thermostaat op de 1e iedere keer hoog moet zetten. Kan ik op de 2e een extra ,onafhankelijk vd eerste, thermostaat aansluiten, waardoor de gebruikers deze zelf kunnen bedienen? Gaat dit werken of zijn er andere goedkopere oplossingen?

11 jaar geleden
64.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor type ketel is het?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mag het wat kosten?
Zo nee, gewoon de thermostaat verplaatsen.
Zo ja:
o.a. Honeywell heeft mooie systemen:
http://www.kijkvoelbeleef.nl/nl/Honeywell/Producten/Chronotherm-Zone/
zie ook dit topic: http://forum.fok.nl/topic/923525 Bedenk ook dat hoe beter je het regelt hoe meer energie je kan besparen, zonder comfort verlies.

Antwoorden (3)

Eenvoudigste is de thermostaat daar te plaatsen waar het meest gewoond wordt.
Evt. op de andere plaatsen radiator dichtdraaien of thermostaatkraan plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is niet echt antwoord op de vraag, geloof ik.
Is mogelijk, maar wel met een paar voorwaarden. Meestal is op een Atag ketel een Atag thermostaat aangesloten. Dan gaat het je niet lukken. Maar onderstaande oplossingen wel:
- twee potentiaal vrije aan/uit thermostaten
- Honeywell zoneregeling
- elke radiator van een thermostaatknop samen met een weersafhankelijke regeling (duur in gebruik)
- thermostaat verplaatsen naar het vertrek waar het meest in geleefd word.
- draadloze thermostaat en die steeds plaatsen in het vertrek waar geleefd wordt op dat moment.

Je ziet er zijn diverse mogelijkheden, zelfs behoorlijk meer dan ik hier kan noemen. Het simpelste en waarschijnlijk ook het goedkoopste is de draadloze thermostaat. Deze zet je neer waar je op dat moment het meest verblijft. Is het boven dan zet je hem daar neer en als het beneden is, zet je hem beneden neer.

Ps; vergeet niet de stekker van de cv-ketel eruit te halen als je met de bekabeling aan het werk gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een thermostaat heeft meestal een aansluiting met 3 draden.
In het schema op de foto kan u zien dat op klem 1 de fase (L) aankomt, normaal is dat een bruine draad.
Op klem 2 zit het contakt welke uw verwarming (last) aanschakeld, normaal is dat een zwarte draad.
Op klem 4 kont de nulleider (N) , normaal is die blauw.

U kan simpel een 2e thermostaat daar paralel op aansluiten, zelfde draden op de zelfde klemmen.

Als u boven leeft zet u die op de gewenste temperatuur en de andere af. Omgekeerd als u beneden de voorkeur geeft.
In de niet gebruikte ruimtes draait u de radiatoren dicht voor de besparing.

Als er maar 2 draden zijn heeft u enkel aansluitklem 1 en 2.
Ook hier, dezelfde draden van de 2e thermostaat op aansluiten en verder is de werking identisch.

Staar u niet blind op de kleuren maar kijk welke kleuren er op die klemmen zitten, eenzelfde schema staat normaal binnenin de bestaande thermostaat.

U kan zowel van de thermostaat vertrekken met de nieuwe leiding maar in uw geval lijkt het mij logisch om van de ketel te vertrekken gezien die boven staat.

Succes.