Kan je stucen over latex?

Ik heb een onbewerkte (stal) binnenmuur.
Hij zou eigenlijk eerst gestuct moeten worden.
Maar als ik hem NU zou latex-en, kan hij dan later (bv over 1 of 2 jaar) gestuct kunnen worden?
Zo ja, wat is er dan nodig?
(de hele boel afschuren is geen optie: het is een binnenmuur van de slaapkamer)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet niet voor het latex-en ook voor te strijken, zeker op een onbewerkte muur, die zuigt als een gek.
(verder wat crea zegt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Jack D! Ik ga die muur mooi latexen (voorjaar)
Dat wilde ik niet doen, omdat ik dacht dat hij eerst gestuct moest worden.Maar hij is zooo lelijk.
Even opfrissen kan ik dus wel doen. :)

Het beste antwoord

Eigenlijk is dat geen goed idee.Ten eerste zou de "latex" perfect vast moeten zitten.Voorbereiding van de muur moet juist gebeuren, en dan nog.De Latex die je bedoeld zal wel "acryl" zijn.Die hecht zeer goed.Om later er over heen te stucen, kan je zoals in het vorige antwoord, een hechtprimer gebruiken, betocontact, maar toch is er een kans dat er wat loskomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord Scatty. Maar ik snap het niet erg goed.
Als de latex te goed hecht, komt er stuc-werk los later?
Of juist als het niet goed genoeg hecht?
Moet ik nu wel of niet acryl latex gebruiken? Wat voor voorstrijk zou ik moeten gebruiken voor die latex?
(sorry dat ik het niet zo goed begrijp, ik ben niet erg op de hoogte van stucen en latex)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bel even een stucadoor en vraag welke latex je kunt gebruiken, dan weet je waar je aan toe bent, bij ons zit het erg goed, wij hebben gewoon latex voor binnen gebruikt, eigen merk Praxis.
Als je een kleur wil gebruiken die lichter is dan de kleur van de stenen, of een felle kleur, doe er dan wit onder, dan dekt de kleur mooier en beter. Het stucen hebben wij laten doen, door een stucadoor, ik weet alleen dat er een roze primer/ voorstrijk is gebruikt, merk en type weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Latex is op vinyl basis en niet vochtdoorlatend.Acrylaat verf is ademend, en vochtdoorlatend.Dit wel in gradaties, naargelang de kwaliteit, lees, de hoeveelheid acrylaat(bindmiddel) in het uiteindelijke product zit.Neem zeker een kwaliteitsvolle verf.Acrylaatproducten hebben sowieso een betere adhesie.Dit heb je nodig als je latere er iets overheen wil zetten, gelijk wat.Je kan dus desnoods op je acrylverf, een geschike primer zetten en naderhand stucen, of betegelen.Alles valt of staat met de ondergrond kwaliteit, dus begin met de beste materialen, en niet andersom.De basisregel bij uitstek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Scatty! Ik heb vocht problemen bij deze muur.
Dus zou ik latex op vinyl basis moeten nemen. Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei, dat is niet zo goed :( Ten eerste mag je zeker geen LATEX gebruiken omdat het vocht de verf van de muur zal duwen.Acrylaat gevelverf 100% acrylaat daarentegen zal het vocht door laten.Als je er overheen stuct, zal de stuc het vocht opnemen, tenminste als het vocht door de primer geraakt.Ik denk eerder dat alles gaat los komen.Eigenlijk zou je het vochtprobleem moeten oplossen, of je blijft problemen hebben.Al bij al is het af te raden nu te schilderen.Eerst het vochtprobleem oplossen, dan stuc, en dan schilderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:(
Het is een boerderijmuur, ik weet niet hoe dat precies heet, maar het is "anderhalfsteens" muur.
Zonder spouw dus... Sjips. De muur is echt lelijk en ik zou hem zo graag een beetje opknappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou ik toch maar schilderen met een 100% acrylaat gevelverf.Na verloop van tijd merk je wel of er problemen komen.Je kan naderhand overwegen een voorzet wand te plaatsen, met voldoende verluchting achter de wand.Gyproc WR( de groene platen) op metal stud profielen, die geisoleerd op de muur komen.Aan de onderkant zou je een spleet moeten laten, en aan de bovenkant ook.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan, dat is bij ons ook gebeurd, er werd eerst een roze laag primer aangebracht, zodat de stuc kon hechten en na drogen werd de stuclaag aangebracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Crea!
Dan ga ik hem mooi latexen in het voorjaar.
Hij is nl zo lelijk....
Dan heb ik de tijd om hem later een keer echt mooi te maken. :)