Welk hout is geschikt om te gebruiken op het zuiden ?

Ik wil de ijzeren garagedeur vervangen voor een houtenwand met deur erin. Ik zelf had het idee om Bankirai te gebruiken of gewoon 18 mm betontriplex.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je betonplex gebruikt kan dit in alle kleuren afgelakt worden. Of als je niet van schilderen houdt, compact vokernkunstofplaat die in verschillende kleuren te koop is.(Ook wel trespa genoemd) Dit is duurzaam. Mooier is misschien western-redceder rabbatdelen te gebruiken. Dit hoeft voor de levensduur niet behandeld te worden. Ik zelf vind het mooier om dit wel met een kleurbeits te behandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om kromtrekken te voorkomen, kun je de wand en deur laten lamineren. Om en om worden dan plaatjes hout horizontaal en verticaal met elkaar verlijmd, zodat je een sterke constructie krijgt. Om uitdrogen en scheuren te voorkomen zal je het regelmatig moeten insmeren met beits, bijvoorbeeld Sikkens TGL. Je kunt daarmee ook nog enigszins de kleur van de wand beinvloeden.

In het eerste jaar smeer je alles 3x in, vervolgens jaarlijks 1x en je kunt lang plezier hebben van je wand.

Succes!
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beits is niet filmvormend, TGL is dit wel.
paulus811
14 jaar geleden
Meesleepbeest, dat is waar wat je zegt. Sikkens tgl is geen beits, maar lak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opbouw en onderhoud enzo klopt. Dus een + ;-)
paulus811
14 jaar geleden
Dank je! Misschien ook nog goed voor de vragensteller om te weten dat bankirai er in vele kwaliteiten is.
Als je zou moeten kiezen tussen beide soorten dan zou ik bankirai nemen. Betontriplex is niet zo mooi en kan ook gaan verweren waarna het gevoelig wordt voor weersinvloeden.

Bankirai is zelfs zonder onderhoud duurzaam. Het is wel een zware houtsoort.

Wellicht zijn er nog andere opties die je kan overwegen? Er zijn diverse soorten hardhout en wellicht is red cedar ook een optie?