Kan ik misschien antivries in de HR CV installatie doen? Welk middel en hoe veel moet ik dan gebruiken voor 4 vertrekken met twee kleinere radiatoren?

In niet al de kamers staat de verwarming aan. Het leek mij zo gemakkelijk om dan antivries te gebruiken maar niemand schijnt dit te doen want je hoort er nooit wat van. Kan iemand mij zeggen of het mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
23.3K

Antwoorden (7)

Lijkt mij niet echt verstandig. in antivries zitten corrosiebeschermers omdat glycol (wat in antivries zit) nogal agressief is en dan zou je elke 2 jaar je installatie moeten aftappen en spoelen lijkt mij nogal omslachtig.
Als je in een paar kamers geen verwarming aanzet zal het toch niet zou gauw bevriezen als de rest van het huis wel verwarmd word. Jr krijg namelijk ook nog wat warmteafgifte van de leidingen. Is het echt heel koud kan je de knop van je radiator op het sterretje zetten dat er opstaat (meestal) of een klein beetje open zodat het niet bevriest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik dacht eigenlijk dat een verwarmingsinstallatie uit zichzelf al een antivriesmiddel is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als jij het in de vertrekken zo koud laat worden dat de verwarming bevriest, kun je de CV-installatie beter aftappen. Ik zou de radiatoren dan een heel klein beetje opendraaien, of op de antivries-stand zetten als de kranen zo'n stand hebben.

Het wordt trouwens in Nederland niet snel zo koud dat een kamer in een huis echt bevriest. Dat kan wel voor (delen van) een garage of schuurtje. Daarom vraag ik me af of je wel antivries nodig zult hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eens met bovenstaande antwoorden. Bovendien is het niet verstandig om bepaalde kamers in je huis zover te laten afkoelen dat het gaat vriezen binnen. Dit ook ivm met bv eventuele vochtproblemen. En werking van muren / vloeren ed. Grote temperatuursverschillen binnen een woning kunnen ook scheuren opleveren in vloeren of muren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je de cv pomp constant laat draaien zou het wel kunnen. In de regel is dit niet het geval. Gevolg is dat er bezinksel in de leidingen en radiatoren ontstaat en de boel verstopt raakt. Van de regen in de drup zogezegd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog een reden om het niet te doen. Wanneer je anti-vries in het water van je CV-installatie doet, zal deze waarschijnlijk sneller kunnen gaan koken. Koken is funest voor een CV installatie omdat de druk veel te hoog wordt.

Mijn redenering: Water heeft een warmteoverdrachtscoefficient van 4200 [J/kg*K]. Die van etheenglycol (hoofdbestandsdeel anti-vries) is ongeveer 2400 [J/kg*K]. Wanneer je een mengsel van water en etheenglycol maakt, zal het product een lager warmteoverdrachtscoefficient hebben ten opzicht van water. Het gevolg is dat er minder warmte nodig is om dezelfde hoeveelheid stof op te warmen. Omdat je CV-ketel niet weet dat er etheenglycol in het water zit (het is immers ontworpen om water op te warmen), brandt hij gas net zo hard als voordat er anti-vries inzat. Gevolg, temperatuur wordt hoger dan wanneer er geen antivries inzat. Als je ketel te hoog staat (zeker omdat veel mensen hier niet naar kijken na de winter) zou het zomaar kunnen gebeuren dat het water kan gaan koken. Of nog erger, NIET koken, omdat er druk wordt opgebouwd in de leiding. Gevolg: temperatuur van het water/ anti-vries mengsel wordt hoger dan 100 graden C en blijft vloeibaar. Als je dan een keer een radiator opendraait en de druk valt plotseling naar atmosferische druk kan het water plotseling in stoom omslaan met explosieve gevolgen.

Disclaimer: Het voorgaande is een gedachtenexperiment geweest en is niet in een praktijk situatie getest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Warmteoverdrachtscoefficient = hoeveelheid warmte (in Joules) er nodig is om 1 kg stof 1 Kelvin op te warmen. Water heeft een van de hoogste warmteoverdrachtscoefficienten en is overal voorhanden. Handig middel warmte mee op te slaan, dus. Een lager warmteoverdrachtscoefficient betekent dat er minder warmte nodig is om dezelfde hoeveelheid stof 1 Kelvin warmer te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo, stevig en perfect antwoord!
In tegenstelling tot alle negatieve adviezen hierboven: Ja, dat kan.
Maar geen gewone auto-antivries, wel een produkt kopen op basis van propyleen glycol.
Je moet elk jaar de vloeistof controleren op werkzaamheid (er zijn teststripjes daarvoor) en eventueel een additief toevoegen om de dan de werkzaamheid weer op peil te brengen, indien nodig.
Niet goedkoop en en heel gedoe om het in je systeem te krijgen.
Zie bron als voorbeeld, wordt met name toegepast in zonneboilers die tenslotte ook in de winter niet mogen bevriezen.
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het water in zonneboilers wordt toch ook warm in de winter of ben ik nou gek?
AWM
15 jaar geleden
's nachts is de zon vaak weg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit feit is me niet ontgaan; echter, blijft het systeem 's nachts niet gewoon door de boiler pompen? Blijft het dan niet warm?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Totdat je pomp een keertje uit is en hele zonnecollector kapotvriest. In mijn vloerverwarming zit ook een glycoloplossing. Gelukkig maar, anders zou de warmtepomp de boel kunnen bevriezen. :-)