Graag zou ik het blad van een Docksta tafel (Ikea) weer toonbaar maken! Het tafelblad bestaat uit hardboard met acrylverf.

Kan ik dit (lichtjes) opschuren? En moet ik vervolgens met primer of grondverf rollen?! Ik ben echt een nitwit op dit gebied... ;)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Ja, heel licht schuren, onregelmatigheden weg schuren en eventueel repareren met allesvuller of plamuur, voor het repareren eerst ontvetten met bijv st Marc, HG verfhechtreiniger of een scheut ammonia in water (de laatste heeft onaangename geur, de eerste 2 niet). Dit goed laten drogen, vervolgens de gerepareerde plekken weer even schuren, tot dat het tafelblad glad is en dan het tafelblad ontvetten, rollen met grondverf en dat weer goed laten drogen. Vervolgens weer licht schuren en de tafel stofvrij maken, waarna er een kleurlak aangebracht kan worden. Indien nodig, nogmaals schuren en stofvrij maken en weer lakken, wel de gebruiksaanwijzing van alle producten goed lezen, hou de droogtijd tussen alle handelingen echt ruim aan, zodat de lagen klaar zijn voor een nieuwe laag. Gebruik lakken op waterbasis, dat houdt goed op acrylverf.
Succes!