verf je een rode muur makkelijk grijs?

Ik heb een rode muur die ik graag grijs wil Hebben. Smeer ik hier gewoon grijze latex op of moet het eerst gewit worden? Tips welkom!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met grijze verf? LOL :-D

Antwoorden (5)

Eerst 1 of 2 lagen lichtgrijs, daarna de grijze kleur die je definitief op je muur wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De muur is echt rood. Heel fel. De grijze kleur die er op moet is vrij donker. Zou je dan ook eerst licht grijs doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hebben ze bij ons wel gedaan, dat gebruik je als een soort bedekking voor het rood, anders gaat het rood doorschijnen door het grijs. Ik heb mijn rode wand antraciet laten maken, de (bevriende) schilder heeft het op deze manier gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/doe-het-zelf/kleuren-gebruik-witte-grondverf.446510
Neem gewoon 2 lagen donker-grijs, doe er niet teveel water bij, kies van het beste merk. Als je gedaan hebt, heb je slechts overschot van 1 kleur. De - is niet van mij.
10 jaar geleden
Rood is gelukkig geen moeilijke kleur om overheen te schilderen in tegenstelling tot lichtblauw of geel.Je kunt het beste grijze grondverf nemen,schijnt het daarna nog heel erg door ( wat ik niet verwacht uit ervaring ;-) dan nog een laagje,schijnt het nog maar een klein beetje door dan kun je meteen de grijze latex erover heen doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was gewoon een goede oplossing van crea. Snap niet helemaal waarom iemand haar een minnetje heeft gegeven... Van mij krijg je een duim omhoog.

Wanneer je een kunstschilder vraagt op welke ondergrond je het beste kunt schilderen om een bepaalde tint te creeëren dan zal hij / zij je vertellen dat je kleuren sprekender maakt en neutraler houdt door ze op een witte (of heel licht gekleurde) ondergrond aan te brengen.
Wanneer je met kleur over een andere kleur heen schildert zal het resultaat in de meeste gevallen donkerder worden en een minder grote intensiteit hebben. Omdat complementaire pigmenten wanneer ze gemengd worden een zwarte (of soms bruine, of grijze) tint opleveren.

Wanneer je dus een bepaalde kleur hebt laten mengen die je op je muur wilt hebben, dan krijg je alleen exact het gewenste eindresultaat wanneer je ondergrond wit is, of eventueel een hele lichte tint van dezelfde kleur waarmee je het gaat overschilderen.

Nou gaat het in dit specifieke geval natuurlijk om een grijs eindresultaat, en bij donker grijs maakt het wel vaak iets minder uit of er nog wat kleur in de ondergrond zit. Maar voor het beste resultaat: wit schilderen / of crea's oplossing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon 2 x grijs maken met de kleur die je wil hebben. Dekt toch wel, en geen gedoe met verschillende potten verf.