Waarom is het veijwel onmogelijk om links te knippen met een rechtshandige schaar en andersom?

Ik begrijp dat het iéts met druk en houding te maken heeft, maar snap er niks van hoe het precies kan. Ik vind het een bijzonder fenomeen. Wie kan dit verhelderen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.7K
Amadea
10 jaar geleden
Met die onmogelijkheid valt het reuze mee. Ik krijg alleen een striem in mijn linkerduim, maar kan verder goed knippen met een gewone schaar.

Antwoorden (5)

Knippen is niet alleen een beweging van boven naar beneden maar ook druk je de beide messen wat naar elkaar toe, juist door de "ogen" wat uit elkaar te duwen. Voor een rechtshandige met een rechtshandige schaar is dat een rechtsomgaande beweging waarbij duim en wijsvinger duwen. Een linkshandige met een rechtshandige schaar zal daarentegen moeten trekken met duim en wijsvinger hetgeen door de vorm van de ogen lastiger is. Ze geven daarbij namelijk minder grip.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Poet, je was me voor :-)
de handgrepen van een rechtshandige schaar zijn zodanig gevormd dat je met de linkse hand die schaar bijna onmogelijk goed kunt sturen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn niet alleen de handgrepen die niet lekker in de hand liggen. Met mijn linkerhand moet ik trekken in plaats van duwen, anders duw ik de bladen juist uit elkaar.
Je geeft zelf het goede antwoord. Neem maar eens een schaar in je hand, maak een knipbeweging en kijk/voel wat er gebeurt: je drukt de twee bladen van de schaar tegen elkaar terwijl je de schaar sluit. Zo kan je knippen.
Met de schaar in je "verkeerde" hand duw je twee bladen juist uit elkaar. Een velletje papier o.i.d. past er dan tussen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je in een stuk papier papier over een lijn knipt met een schaar voor rechtshandigen, dan ligt de schaarhelft onder het papier onder de lijn en de schaarhelft boven het papier rechts van de lijn, zodat je de lijn precies ziet. Bij een schaar voor linkshandigen liggen boven en onder-helft van de schaar in spiegelbeeld van de rechtshandigen-schaar. Omdat je tijdens het knippen met je duim meestal zijwaartse druk uitoefent, druk je als het ware een rechtshandige schaar met je linkerhand de "messen" van elkaar af........
Misschien een beetje omslachtig opgeschreven, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
jc54
10 jaar geleden
Omdat je, om goed te knippen, de snijbladen tegen elkaar moet drukken.
Met een rechtshandige schaar lukt dat niet goed met je linkerhand.
Voor linkshandige chirurgen bestaan er daarom linkshandige scharen. Die zijn spiegelbeeldig ten opzichte van reschtshandige scharen.