mee draaiende gootsteen los schroeven. tips?

Mijn gootsteen schroefje draait mee. Als ik hem los wil schroeven zie ik dat er aan de binnen kant troep mee draait naar links.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bedoelt dat de schroef van het zeefje van de afvoer van de gootsteen lamgedraaid is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja DAT is mijn probleem!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar niet de kop zelf. De rest daaronder wel.

Het beste antwoord

Bij veel gootstenen en sifons zit het moertje in een kunststof houdertje dat met 3 pootjes vastzit. Die pootjes houden veel troep vast. Als je troep ziet meedraaien, zou het kunnen zijn dat de pootjes zijn afgebroken en het hele stukje met het moertje erin nu dus meedraait. Het kan ook zijn dat alleen het moertje los zit in het houdertje. Dat het bijvoorbeeld half was losgedraaid en daarna naar beneden geduwd is. Dan zou je het weer op z'n plek moeten kunnen krijgen door heel langzaam te draaien en tegelijk voorzichtig omhoog trekken. Misschien lukt dat niet omdat er nu te veel troep tussen is gekomen.
Zit het houdertje los, dan een schroevendraaier of stokje door de afvoer steken om het tegen te houden.
Als het goed is zit er een sifon onder je gootsteen. Bekertje losdraaien en even flink water erdoor laten lopen om de losse troep weg te spoelen (emmer eronder houden!) en dan kun je van bovenaf door het gat kijken om te zien of het moertje los is of dat het hele houdertje kapot is.
Bij een normaal sifon kun je ook het hele sifon verwijderen door de koppelingen los te draaien en het eraf te schuifen. Je kunt dan van onderaf er goed bij. Als je de troep van bovenaf ziet zitten, dan wordt het sowieso tijd om de sifon eens goed schoon te maken. Is er iets kapot, dan moet ook het hele sifon eraf om iets te kunnen vervangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3 pootjes zitten vast, schroefje zit los in de houder ja. Draait volledig beide kanten op. Die sifon beker zal ik wel even spoelen, zal de emmer zeker niet vergeten! Ik laat morgen wel even horen hoe hij er van onderen uit ziet ook. Bedankt alvast in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nog geen tijd gehad om de sifonbeker te spoelen. Maar je antwoord was zeer bruikbaar en compleet. Als er nog iets maak ik een nieuwe goeievraag post met de dezelfde titel #2. Ik hoop dat je me voorbij ziet komen één van deze dagen. Thanks

Andere antwoorden (2)

Die troep kun je waarschijnlijk met een wattenstaafje lospeuteren en misschien zelfs naar boven trekken om weg te gooien. Anders laat je het wegspoelen. Je kunt het wattenstaafje een beetje ombuigen.
Je kunt het ook met een klein haakje van een omgebogen stukje metaaldraad proberen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De troep kan ik inderdaad wel verwijderen. Maar ik wil graag mijn gootsteen los schroeven!
Met een schroefboormachine,
met een beetje geluk draait die snel genoeg. Anders steeds ineens een klein stukje, dat kan je ook met de hand proberen.

Eventueel er een schroeven draaier bij in steken, door een gaatje om te kijken of je iets tegen kan houden.

Anders kijken of je er van onderen bij kan komen.

ps. probeer het zeefje er eens uit te halen, misschien zit ie al los en alleen nog een beetje vast gekleefd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja schroef boormachine zou ik even moeten proberen. Ik heb al wat dingen erbij in gestoken maar geen mogelijk gevonden om iets tegen te houden. Van onderen weet ik niks te vinden, zag ook niks wat mee draaide. Nou het zeefje kan ik gemakkelijk alle kanten opduwen. Dus dan zit hij aardig los, heb ik dat goed? Ik heb geprobeerd hem met 2 schroevendraaiers omhoog te wippen. Maar zonder succes. Duim omhoog voor je complete antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, het begin is er.
Zeefje omhoog duwen en draaien tegelijk.
Dan zet je kracht op het moertje (of wat het dan ook is) en draai ie hopelijk minder mee.