Wat is geschikt hout voor maken van een ring en waar kan je dat kopen? (Liefst een adres in de buurt van Groningen)

Al enige tijd loop ik met het idee rond om zelf een ring te maken voor mijn vriendin, dat lijkt me namelijk bijzonder om te doen. Alleen heb ik geen ervaring met houtwerk en zou ook niet weten waar ik geschikt hout kan vinden. Ik kreeg de tip om fineerhout te gebruiken, maar na wat te hebben gegoogled kon ik niets vinden.

Is er iemand die hier wat vanaf weet?
Enorm bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat om een ring voor om je vinger? Dat gaat niet lukken. hout heeft nerven, en op die plek zal de ring breken. De tipgever doelde waarschijnlijk op het gebruiken van meerdere dunne laagjes, zodat de nerven nooit gelijk lopen. Maar dan moet je wel met heel dun hout werken, en zonder ervaring is dat erg lastig.
Maar je idee is zeker leuk! Al aan metaal gedacht?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je vriendelijke reactie, pokemon!
Ik heb eigenlijk niet zo aan metaal gedacht, want ik zou denken dat dat juist een stuk lastiger zou zijn (zowel het verkrijgen als het bewerken van een geschikt stuk metaal). Maar het is een idee dat de moeite waard is om eens over na te denken, dankjewel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wilgenhout, is zacht en goed bewerkbaar zonder veel noesten.Bij een klompenmaker kan je vast wel een stukje krijgen
burgos
9 jaar geleden
Van hout kan je egt geen ring maken hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is best eens te proberen met beukenhout.
Kijk hier maar eens hoe je te werk moet gaan:http://www.af.nl/voorraad/massief/houttechniek/buigenvanhout/
Als het lukt is het erg leuk en apart.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom kan je van hout geen ring maken, je kan toch een plakje van een dikke tak of snijden en uit het midden met bijv een boor een gaatje maken en deze steeds groter maken met een scherp mes. Of het mooi wordt is vers 2 maar dat vraagt VS niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoi Tjidske, als je een plakje hout neemt en binnenin uitholt, zal de ring op verschillende plaatsen breken. de houtnerf loopt dan dwars op de ring en die kan niet veel hebben. hout rond buigen kan wel, maar hoe maak je die dan vast? een spiraal lukt wel, en dan lijmen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb wat beter inzicht in wat voor houtsoorten ik mogelijk kan gebruiken, erg fijn. Ik heb over het hele ring-maken proces nog eens wat rondgekeken op YouTube en daar gebruiken de meesten dunne plakken hout die ze meerdere keren om een stok binden (zodat de nerven niet gelijk lopen, zoals pokemon al eerder aangaf). Daarna gebruiken ze sterke lijm om het vast te maken. Ik denk dat dit wel het proberen waard is.

Nogmaals ontzettend bedankt!
niko
9 jaar geleden
neem een stuk kalfsbot.zit al een gat in.bijvijlen,polijsten enz. gaat prima.is wel keihard.

Antwoorden (2)

Ik zou een zachtere houtsoort kiezen omdat die makkelijker te bewerken zijn. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor grenen dat laat zich goed bewerken. Fineerhout is erg dun en niet echt geschikt voor de onervaren hout bewerker. Het beste wat je kunt doen is eens even kijken op de site van de baptist dat is een site voor mensen die graag hout bewerken daar kan je heel veel informatie vandaan halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ringen worden gesneden van hardhout. En vooral op de structuur van het hout dient je te letten.
De eerste stap is goed te kijken naar voorbeelden in de winkels en vraag door. Als je een mooie ring ziet, vraag dan van welk hout is het gemaakt, hoe de structuur is van het hout.
Daarna kun je zelf het gaan maken. Ik zou het onder leiding van een ervaringen houtbewerker doen. Deze heeft de juiste adressen waar je een mooi stukje hout kunt kopen. Meestal is het meer vinden, dan kopen, want het meestal heeft iemand een stukje liggen waar uit een ring gemaakt kan worden.

Ik heb ook even gezocht op internet en ik kwam een "Wood-you-marry-me" ring tegen.

Maar ik denk dat je dient te beginnen met het vinden van een stukje hout voor de ring. En met beste plek om hout te zoeken en te vinden is in een bos. Dus neem contact op met een boswachter en vraag. Welke type boom is het meeste geschikt voor een ring uit te maken. Want het gaat om het vinden van een geschikte tak. Met de juiste dikte en de structuur en van de juiste boom en juist een tak van een bijzondere boom, die krijg je alleen van een boswachter.
Daarna zou ik ga naar een hobby zaak voor de juiste gereedschap. Maar het gaat om een juweel, dus ik zou ook gaan naar de juwelier die ook nog zelf juwelen maakt.