geluid binnen in kist houden heb ik dan geluidsabsorptie of geluidsisolatie nog ?

Hallo,
Ik heb een kast/kist met daarin een compressor,
Nu wil ik hier een laag isolatie in aanbrengen alleen nu vind ik de 2 termen absorptie en isolatie,

een paar voorbeelden die ik via internet heb begrepen:
isolatie: dubbelglas, beton
absorptie : tapijt, gordijnen.

Welke van de 2 heb ik nou nodig om het geluid zo veel mogelijk te verminderen buiten die kast/kist.?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (3)

Absorptie in dit geval. Isolatie is meer voor ' los' geluid dat door een ruimte echoot en waarvan je wilt dat het in die ruimte blijft en niet door alle muren en ramen naar buiten giert. Dus als je je compressor gewoon wilt gebruiken en liever niet hebt dat de buurt het hoort, kun je zaken als dubbel glas en zwevende vloeren en voorzetwanden overwegen

Maar door het inpakken van de compressor zelf, vang je ongetwijfeld een hoop meer geluid af. (Trillingen absorberen zodat ze zich niet door de lucht kunnen voortplanten). Uiteraard daarbij wel zorgen dat het apparaat nog gewoon lucht kan aanzuigen en zijn warmte kwijt kan !!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat dacht je van beiden? Over het algemeen is de 'box in box' principe de beste methode om geluid binnen of buiten te houden. Dus je plaatst een de compressor in een afgesloten doos(van hout o.i.d) en bekleedt dit met geluid absorberende schuimlaag, en die plaats je in een iets (2 cm speling rondom)grotere doos(van hout o.i.d) waarvan de binnenste doos op zo'n min mogelijk punten rust in de grote doos. (rubberen staanders / afstandhouders) tussen de kieren van beide dozen vul je losjes met steenwol/glaswol.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als je beide kisten van verschillende materialen/diktes maakt, is het effect nog beter omdat ze verschillende akoestische eigenschappen hebben. Het geluid dat per ongeluk nog de ene wand passeert, wordt door de andere wand tegengehouden. Geluidwerend glas (gebruikt bij kantoorgebouwen rond een vliegveld, bijvoorbeeld) bestaat ook uit lagen van verschillende dikte,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De compressor kan je in dit geval als de binnenste doos zien, als je deze tenminste op rubber o.i.d. in de (bestaande) kist monteert. Het hangt er wel vanaf hoe stil het het wilt krijgen. Vergeet trouwens niet dat een compressor lucht aan moet kunnen zuigen en koeling nodig heeft.
aan de buitenkant van de kist heb je massa nodig, harde materialen: multiplex, beton, .... . aan de binnenkant moet je zorgen voor absorptie, bijvoorbeeld steenwol en glaswol. beginnen bij het begin. plaats de kist op en rubber mat van ongeveer 3 cm, vervolgens pak je de kist rondom in met een laag bitumen dakbedekking, daarna nog een laag multiplex maar zorg ervoor dat je alles verlijmd, geen aanhechting aan de binnenkast (gebruik hiervoor polymax of tec7). binnenkant: wanden en plafond bekleden met steenwol (hier de beste oplossing) indien mogelijk een dwarsdoorgesnede (voor geluidsabsorptie is het beter om isolatiemateriaal dwars te gebruiken) isolatieplaat van 10 cm bij 10 cm (eveneens verlijmen). op de vloer wederom een rubber mat waar je de compressor op zet (dus rubber vloer rubber).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Pieterjan
Waarvoor dient de bitumen dakbedekking?