bestaan er meervoudige opbouwstopcontacten die je aan de muur kan bevestigen?

Ik zou meerdere stopcontacten bij willen plaatsen in mijn keuken. Nu bestonden er vroeger "verdeelstekkers" die je uit elkaar kon halen, en dan kon je de onderkant tegen de muur boren. Nadien terug in elkaar steken, de stekker in een bestaand stopcontact en je had een vaste verdeelstekker. Uiteraard enkel voor beperkt wattage, vermeld op de verdeelstekker.
Maar nu zijn die verdeelstekkers gewoon aan elkaar gelast of geplakt. Je kan ze dus niet meer tegen de muur bevestigen.
Worden dergelijke verdeelstekkers met muurbevestiging nog geproduceerd? En zo nee.... zijn er opbouwstopcontacten die ik in de plaats kan gebruiken?
Het moet wel bestendig zijn tegen vocht, vermits het relatief dichtbij het kookvuur staat (waar er al eens damp ontsnapt) en een kleine keuken sowieso vaak veel vochtige lucht heeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik weet natuurlijk wel dat er opbouwstopcontacten bestaan. maar het is een huzarenwerk om deze perfect "recht" naast elkaar te plaatsen.
een vaste verdeelstekker is esthetischer. Of een soort "stekkerbatterij" waar dus meerdere stekkers zich samen in bevinden en die je in zijn geheel aan de muur kan bevestigen.

9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo veel snoeren in de buurt van een kookvuur is niet verstandig. kijk, of je niet ergens anders een tweede stopcontact kan plaatsen.
liveisgreat
9 jaar geleden
het punt is dat is een heel klein aanrecht heb. dus om soep te mixen en zo, moet ik ze op het kookvuur laten staan en zo mixen.
ik zou het stopcontact zover als mogelijk van het kookvuur verwijderen, zodat dampen er niet naartoe kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Herkenbaar probleem. Ik heb ook liever verlengsnoeren die ik los kan schroeven in plaats van die gelaste. Al is het maar om eerst het snoer door een muur te kunnen leiden en het daarna weer veilig vast te zetten. Stekkers idem dito. Gewoon los kunnen schroeven is veel fijner.

Antwoorden (1)

Ja:
https://www.klusspullen.nl/a/223920/schakelmateriaal/peha/peha-wcd-3v-randaarde-opbouw-%28stucw

En als je met verdeelstekker een stekkerdoos bedoelt. Die zijn er ook nog steeds, alleen dan wel een losse (zonder snoer) kopen, die kunnen wel uit elkaar.
https://www.klusspullen.nl/a/230476/installatiemateriaal/stekers-wcd/kaiser-spanningsslof-3v-wcd-creme
(ze zijn er ook groter)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
aha,, in Nederland natuurlijk.
In België nog in geen enkele doe-het-zelf zaak gevonden.
bedankt, lijkt me zeer geschikt. Snoer hoeft uiteraard niet, die kan ik er zelf aan maken...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Let wel op de aarding!
In België wordt vaak de aarding met een pen uitgevoerd, dat is in Nederland niet het geval, daar wordt randaarde gebruikt. Kijk eerst even naar de aarding van de apparaten die je aan wil gaan sluiten op de stekkerdoos.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aarding
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed punt, ik ga inderdaad uit van NL uit.
En in de buurt van water(damp) wil je zeker wel een aarde aanwezig hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Jackd, die aarding is er wel degelijk, ook in België, alleen daar wordt die volgens het Franse principe vaak uitgevoerd (pen-aarde). Mijn tip voor VS was meer om te controleren óf er een pen-aarde aan de stekkers zit. Als dat inderdaad zo is, krijg je je stekker never-nooit-niet in een "Nederlandse doos" (pun intended).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was wel duidelijk hoor. (pen aarde ken ik)
De meeste geaarde stekkers die ik hier in NL heb zijn geschikt voor beide systemen.
Mijn opmerking was vooral bedoelt om niet naar een doos te zoeken zonden aarde.
(rand of pen aarde, liever geen zand in een doos, dat vinden stekkers niet leuk)