Hoe herken ik een thermostatische radiatorkraan?

Een radiator hier doet het niet en her en der op internet lees ik dat dergelijke problemen door thermostatische radiatorkranen kunnen komen. Nu vroeg ik mij af of mijn radiatorkranen thermostatisch zijn. Het staat er niet op en het is een huurflat dus ik weet niet hoelang ze er al zitten. Een merknaam staat er ook niet op.
Hoe kan ik zien of ze thermostatisch zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naast de eerdere opmerkingen kan de radiator ook niet werken omdat er te weinig water in de radiator zit. Controleer de druk in het systeem en ontlucht de radiator daarna.

Het beste antwoord

Op een thermostatische radiatorkraan zie je een schaalverdeling. Dit geeft aan op welke temperatuur de kraan open moet gaan en sluiten ( hoe hoog de omgevingstemperatuur moet worden).
http://www.sanitairwinkel.nl/radiators/danfoss-thermostaatknop-ingebouwde-voeler-servicemodel-ra-v-2960/?utm_source=Google_shopping&utm_medium=cpc&utm_content=7570155&utm_campaign=Algemeen&gclid=CPjmq5-UlsICFS_MtAodXFMAKg
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier zijn nog een aantal andere modellen:
http://tinyurl.com/qxk9dcm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zal de mijne wel een thermostaatkraan zijn. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Capacitor als je een thermostaatkraan vol open zet (bij de meeste modellen voorbij stand 5) moet je radiator toch echt wel iets warmte gaan geven. als hij dan nog koud blijft zou ik even de huisbaas bellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de hoogste stand wordt hij nog niet warm. De warmte komt niet voorbij de kraan. De aanvoerende buis is dus wel warm. De retourbuis, die zal door meerdere flats lopen, is ook warm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een klein beetje handig bent kun je het zelf repareren. Er zijn 2 mogelijkheden: de thermostaatkop is kapot of de afsluiter zit vast. De thermostaatkop zit met een wartelmoer op de kraan van de radiator bevestigd. Deze moer kun je met de hand of met een tang losschroeven. Er is geen kans op lekkage. Als de thermostaat er af is zie je een pinnetje dat de afsluiter bedient. Trek dat pinnetje met een tang enkele mm naar buiten en het water stroomt weer. Eventueel het pinnetje een paar keer op en neer bewegen om het weer gangbaar te maken. Als het niet dat pinnetje was dat het probleem veroorzaakte is het de thermostaatkop. Deze zal dan vervangen moeten worden. Maar als hij er af is heb je in elk geval alvast weer een warme radiator.
Bordensteker
9 jaar geleden
Soms kun je het pinnetje wel naar buiten trekken, maar zit er daar achter iets nog steeds vast.
Dan kan het soms helpen om met een hamer (overdag) een tik op de achterkant van het in de leiding gemonteerde huis van de kraan te geven. Soms komt het inwendige dan ineens los.
Niet op de thermostaatknop zelf slaan hè!
Voor deze truc hoef je soms niet eens de thermostaatknop van de kraan af te halen; je moet hem alleen helemaal open draaien.
Dit soort vastzitten kan bijvoorbeeld gebeuren als een thermostaatkraan langere tijd volledig dichtgedraaid geweest is, bijvoorbeeld doordat de vorige bewoners het zonder die radiator al warm genoeg vonden. Of er iets vastzit, kun je trouwens vaak wel voelen. Een gewone thermostaatkraan blijft ook bij het helemaal naar open draaien altijd een beetje zwaar gaan, omdat het binnenwerk van de kraan onder lichte veerdruk staat.
Als er in uw woning één kraan lichter draait bij het helemaal opendraaien dan de rest, dan lijkt er sprake te zijn van een vastzittend binnenwerk, en dan kán een voorzichtige mep met een hamer soms het vastzittend deel ineens los laten schieten. Als je té hard slaat, dan kan het uiteraard wél fout aflopen. Een beetje technisch gevoel is nodig. Eventueel kun je de constatering dat er hier een binnenwerk vast zit, gemakkelijker maken door te voelen dat het pennetje in een andere thermostaatkraan van hetzelfde type wél wat meer tegendruk geeft als je het met de hand indrukt. Hiervoor moet je dus óók de kop van een goede kraan er even afhalen, om het verschil in inwendige veerdruk op het pennetje te voelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Bordensteker: Prima aanvulling!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kraan, die zo vast zit dat er gepast geweld toegepast moet worden kan beter vervangen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het pinnetje er deels uittrekken en slaan helpt niet. Het pinnetje gaat ook niet automatisch naar buiten trouwens. Het geeft in het geheel geen tegendruk.
Bordensteker
9 jaar geleden
Uitgaande van het gegeven dat het binnenwerk van de kraan blijkt vast te zitten: Bij veel merken zit er achter het naar buiten stekende pinnetje (3 in de tekening http://i50.tinypic.com/20gb0qf.png ) pas het eigenlijke binnenwerk van de kraan. Bewegen van dat buitenste pinnetje wil dan ook niet altijd het gewenste effect hebben. Scheef er tegenaan duwen of er scheef met een tangetje aan sjorren is misschien wel slecht voor de afdichting (2).
Bij diverse merken kun je zonder problemen de buitenste moer (1) losdraaien en uitnemen, en vervolgens met een klein schroevendraaiertje of zo voorzichtig het vastzittende binnenwerk daarachter los peuteren, zodra die grotere pen naar voren toe komt is deze weer gangbaar (los). Plaatje van de buitenkant met gedemonteerde thermostaatknop en pijl naar zo’n los te daaien zeskant:
http://i50.tinypic.com/15xlr7l.png Hierna wel even goed door laten stromen voordat je hem (door middel van de terug te monteren thermostaatknop) weer dicht draait, dan kan eventueel vuil weggespoeld worden.
Inspuiten met WD40 kan snel terug vastzitten voorkomen, zegt mijn bron http://forum.fok.nl/topic/1401574 Bij veel Danfoss kranen is de moer met sleutel 10 los te draaien.
Let op: niet alle merken kun je los draaien. Het kan helpen om in de zomer, wanneer er toch niet gestookt wordt, dit soort kranen helemaal open te zetten, om te voorkomen dat ze in de herfst vast blijken te zitten in de gesloten stand. Zelf draai ik daarbij graag een eventueel aanwezig voetventiel (afsluitbare afvoeraansluiting onderaan de radiator) dicht.
Bordensteker
9 jaar geleden
Wat ook de vraag niet was: eigenlijk is dit wellicht meer iets voor de huisbaas, of voor de vakman.
Hou een emmer of zo gereed, en keukenpapier of een oude lap, en draai de zeskant er voorzichtig langzaam af, zodat je hem terug vast kunt draaien als er water blijft druppelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik kan beter de reparateur laten langskomen.