Kan ik zaagtafel aflaten stellen?

Heb sinds een paar maanden een nieuwe zaagtafel gekocht van Bosch ( typenr pps 7s ), nou kom ik er van de week achter dat er een kleine afwijking in zit, zowel in de afkort functie, als in de stroken zagen.

Als ik bv stroken van 10 cm afkort, als ik dan begin aan de linkse kant van het streepje kom ik op het einde aan de rechtse kant van streepje uit. Heb de geleider haaks op het zaagblad liggen dus dat kan het niet zijn, heb dit ok in als ik in verstek afkort.

Als ik stroken wil zagen van bv 10cm heb ik ok een afwijking, als ik de geleider instel op 10cm ( aan de bovenkant van de tafel staan cm aangegeven ) en ik meet dit na met mijn duimstok van zaagblad naar geleider dan scheelt dit 2mm, dan kom ik uit op 9,8cm.
Als ik de stroken heb gezaagd zie ik dit ok terug, als ik begin met zagen dan is de strook 10cm en op het eind heb ik dan ok 1 of 2mm verschil.

Kan ik dit af laten stellen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

als het goed is loopt de geleider over een rail of staaf deze is af te stellen een vierkant plaatje 4x afzagen 2 cm ofzo iedere keer linksom draaien de afwijking in het laatste strookje moet je verstellen in de rail of staaf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een zaagmachine als deze moet proefondervindelijk ingesteld worden. Het resultaat is ook afhankelijk van het materiaal dat je zaagt. Zaag een plankje af, meet de hoek en stel de nulinstelling bij door de schroefjes op de liniaal los te draaien en de liniaal te verzetten. Ik heb hiervoor de gebruiksaanwijzing op internet gebruikt, mogelijk wijkt die af van de situatie van jouw machine.
Het maken van sluitende verstekken is heel moeilijk met een zaagmachine. Er zit te veel "muziek" in deconstructie. Dat vraagt veel improvisatie.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bij het stroken zagen moet de liniaal aan de achterkant van de zaag naar de zaag gedraaid worden, tot de strook niet meer van de liniaal loskomt als je zaagt. Controleer eerst, of het spouwmes wel rcht achter de zaag staat. Als je een gladde lat naast de zaag legt, mag het spouwmes de lat niet raken Aan beide kantel controleren.