Is het beter om de rook van een kachel naar buiten te geleiden via een gemetste stenen schouw of moet er nog een inox binnenschouw bij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een gemetselde schoorsteen is het beste, ( als je dagelijks stookt) Hij blijft heel lang warm.
Dat is gunstig voor de trek.
Het rookkanaal moet wel goed ruim zijn en minstens 1x per jaar goed geveegd worden. Als je maar af en toe stookt kan je beter een gladde pijp nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een geïsoleerde inox buis is veel sneller warm en zal beter trekken. Is ook gemakkelijker schoon te maken.

Het beste antwoord

Een gemetselde schoorsteen zijn ooit gemaakt voor een kolen kachel en later voor een olie kachel/ gaskachel.
Voor een houtkachel zijn ze eigenlijk ongeschikt.
Door afkoeling in het rookkanaal, ontstaat koolteer, dat als een dikke laag zich afzet op de stenen.
Deze koolteer krijg je er nooit meer uit en kan uiteindelijk schoorsteen brand veroorzaken.
Dus altijd een dubbelwandige pijp gebruiken.
Dan maak je de kachel ook makkelijker aan, hij brand beter en minder rook buiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waren ook niet geschikt voor gaskachels.

Andere antwoorden (1)

via gemetselde stenen kan wel dat deden ze vroeger ook maar via een dubbele pijp is beter dan heb je minder weerstand