elektrische inbouw haard inbouwen in steigerhouten kast / kan dat?

Ik ga op zolder een kast maken van steigerhout en wil hier graag een elektrische sfeerhaard inbouwen. Waarschijnlijk wordt het dit model:

Ruby Fires Elski

Nu is mijn vraag of ik deze zomaar kan inbouwen in een houten kast ivm de warmte die de haard afgeeft (brandgevaar). Ik lees her en der dat het niet zou gaan maar een schouw die voor die haarden bedoelt zijn, zijn ook maar van mdf dus dan moet steigerhout ook wel gaan lijkt mij.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Als je bedenkt dat hout pas gaat branden bij een temperatuur van 270 graden Celsius zul je met je instapkachel weinig kwaad doen bij die steigerplanken. Voorts geeft het stralingswarmte uit en niet een geconcentreerde warmtepunt; het is geen vergootglas die op één punt wordt gericht!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@freekfkuweel je kunt deze site bij de bron zetten, dan is het antwoord meer compleet.
Deze firma zegt expliciet dat het kan met steigerhout.
http://www.haveverwarming.nl/inbouw-elektrische-haard-1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ daarnaast zal de haard een beveiliging hebben,
een standaard elektrische kachel schakelt vanzelf uit als ie oververhit raakt.
als je het combineert met brandisolatiemateriaal zou dat moeten kunnen (dubbele gipsplaten of asbest alternatieven)