wisselschakelaar los gehaald en nu tijdens aansluiten nieuwe schakelaar heb ik steeds kortsluiting, wie kan me helpen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik woon dus in een oud huis en heb op een slaapkamer nog katoenen (ja echt waar) bedrading. loshalen en nieuwe trekken is nu even geen optie, kan ik later nog wel doen.
Ik heb dus aan de situatie niks veranderd behalve het loshalen van een oude schakelaar ivm behangen. nu ik er een nieuwe voor terug wil plaatsen, krijg ik het dus niet meer voor elkaar....

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is die X in beide plaatjes en wat is die zwarte streep (doorgelust?)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
X = nl lamp in een lectrisch schema. Betekent het hier een losse draad?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja klopt de x heb ik even gebruikt om een losse draad aan te geven, de streep is doorverbonden, de een bij de lamp(is de lamp) en de ander in een oude trekschakelaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt het in een reactie over meten.
Waarmee meet je? ps.
Als je echt pech hebt is door het loshalen de mantel kapot gegaan een liggen er nu twee draden tegen elkaar in de buis..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
op de schakelaar staat op één van de aansluitingen L1 of op oude schakelaars P of heeft een andere kleur aansluiting.
1e schakelaar sluit je op L1 of P aan op fase of wat jij plus noemt
2e schakelaar sluit je op L1 of P aan op de draad naar de lamp
de anderen twee aansluitingen aangeduid met 1 of bij oude schakelaars geen merkpunt. verbind je met elkaar (zwart)
en de nul (blauw) gaat ook naar de lamp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk eerder dat geen nieuwe draden trekken geen optie is.

Antwoorden (3)

Uit je tekening concludeer ik dat je een (begrijpelijke) fout maakt.
In het oude systeem zit het als volgt:
De groene draad is de fasedraad.
De rode draad is de nuldraad.
Misschien kom je er uit als je dit in gedachten houdt.
Bij moderne bedrading is bruin de fasedraad, de blauwe de nuldraad.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar dan kan ik toch niets meten op de rode als dat de nul zou zijn?
ik ben er wel achter dat bij de schakelaar de groene en de rode elkaar niet leuk vinden...
iig bedankt voor de reacties!
Vernieuwen is echt je enige optie!!
Wil je geen brand riskeren in de katoenen draadjes.
Waarschijnlijk ben je aan het doorborduren op de fout van iemand anders.

Ik mis in jouw tekening de schakeldraad (Zwarte draad)
bij de de lamp is grijs de aarde die maakt dus kortsluiting.

In moderne elektrische installaties worden deze kleuren vd draad gebruikt
bruin =fase(is de stroomaanvoer)
blauw =nul(voert de stroom af)
geel/groen =aarde
zwart =schakeldraad(bv van schakelaar naar lichtpunt)

Bij het verbouwen of opknappen van uw woning kunt u ook deze kleuren
tegen komen. In het algemeen wat oudere woningen.

groen = fase
rood = nul
grijs = aarde
zwart = schakeldraad

http://forum.bouwlink.nl/licht/betekenis-kleuren-draden-elektra-t763.html

http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/92248-zelf-een-wisselschakeling-of-hotelschakeling-aanleggen.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door de drie draden van een wisselschakelaar verkeerd aan te sluiten kun je geen kortsluiting maken. Ook niet als je alle drie draden met elkaar zou doorverbinden (niet doen). Door het demonteren van de oude schakelaar en/of het plaatsen van de nieuwe schakelaar is er sluiting ontstaan tussen één of meer draden en de stalen buis.
Je schrijft dat vervangen momenteel geen optie is. Ik zou toch maar voor deze optie kiezen!!!!