Enige recepten:

Tip 1
150 gram vaseline verwarmen (au bain marie) en 50 gram vloeibare paraffine erdoor roeren.
Laten afkoelen en in een goed afsluitbaar potje doen.
Zwart: doe er 2 gram fijngemaakte norit door.

Tip 2
Klop een ei en voeg daar 1 eetlepel azijn, 2 eetlepels bier en 1 lepel roet aan toe.
Goed mengen. Doe er eventueel een paar druppels koffie bij om de schoencrème extra glans te geven.

Tip 3
Neem eenderde plantaardige olie, eenderde azijn en een derdedeel stroop. Voor zwarte smeer hier nog wat roet aan toevoegen.

Tip 4
Gebruik bijenwas. Door te wrijven wordt die warm en dringt in het leer. Je kunt ook olie en vet gebruiken.

Toegevoegd na 16 minuten:
Een prima alternatief voor schoensmeer is overigens een bananenschil. Wrijf met de binnenkant van de schil op de schoenen.

Zoals Ritsuka terecht opmerkt, is tip 2 niet eeuwig houdbaar.

Correcties:
een derdedeel -> eenderde deel
schoencrème -> schoencreme
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
die van tip 3 is niet lang houdbaar, rauw ei lijkt mij ook niet lekker om op de schoenen te smeren
Ritsuka
9 jaar geleden
tip 2 bedoel ik
SimonV
9 jaar geleden
Toegevoegd! :-)