Is er een vervangend product voor S39 soldeervloeistof?

Ik gebruikte vroeger S39 bij het voorvertinnen van leidingen. Ik verhitte het koper, smeerde er S39 op (je zag het koper van kleur veranderen) en daarna vloeide het soldeer prachtig uit. Kennelijk is er e.e.a. in de formule veranderd, want bovenstaande werkwijze werkt niet meer. Is er een vervangend produkt met dezelfde eigenschappen als de "oude" S39 of kun je een andere chemische stof gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
19.8K

Antwoorden (3)

Kaarsen op basis van Stearine wordt veelgebruikt in modelbouw om rails te solderen, maar werkt erg goed op koperen en loden leidingen. Sinds S-39 verboden is vanwege het vervuilende karakter kun je misschien S-36 proberen. Anders hars uit een dennenboom of een goeie hars ader in vurenhout opgelost in isopropanol alcohol schijnt ook goed te werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nog steeds een potje S39 staan. Ik wist niet dat het verboden is. Dat kan dus bij het Klein Chemisch Afval.
Reddie
9 jaar geleden
@henkaren , nee, gewoon blijven gebruiken.
Alleen als je het wilt weggooien, dan naar KCA.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de tijd dat er nog geen S39 bestond soldeerde iedereen met hars.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@henkaren: nieuwe of oude met reden waarom de oude niet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/S-39
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nog twee potjes staan, zuinig op zijn dus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@henharen: Verboden is een groot woord, het is verboden om nog te verkopen, als je het hebt houd het dan...want leidingen solderen die zwaar gecorrodeerd zijn kan geen ander vloeimiddel tegenop...!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De originele S39 dan welteverstaan... die imitatie S39 van Griffon haalt het niet qua werkzaamheid maar is gewoon verkrijgbaar...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat bezit en verkoop beide niet verboden zijn, maar dat het simpelweg niet meer verkocht wordt omdat het gebruik bij drinkwatertoepassingen verboden is.
Het (originele) zorgt ervoor dat er koper in het leidingwater komt. Beetje vergelijkbaar met soldeer waar lood in zit, mag niet voor drinkwater wel voor gas gebruikt worden
Ik gebruik Purine soldeervet voor die enkele keer dat er gesoldeert moet worden.
Tegenwoordig wordt er veel met knelkoppelingen gewerkt maar die zijn wel duur. Maar de toekomst of het heden misschien al (ik doe al lang geen loodgieterswerk meer) zijn kunststof slangen voor water en cv leidingen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kunststof de toekomst?
Ik heb pas 15 jaar oude leidingen door zien rotten.. Dat heb ik bij koper nog nooit zien gebeuren.
Ik denk dat kunststof de sector de komende jaren veel extra werk gaat opleveren.
S-39 van Griffon is nog steeds te koop en het werkt ook nog goed. De samenstelling is wel veranderd. In de links hieronder vind je de productbeschrijving van de fabrikant, een uitleg waarom de samenstelling moest veranderen en de site waar je het kunt kopen.