Kun je een accuboormachine ombouwen tot een apparaat met stekker?

Ik heb een op zich prima Makita accuschroef/boormachine, alleen zijn de accu's kapot. Nieuwe accu's kosten rond de 50 euro per stuk en dat vind ik teveel t.o.v. een nieuwe machine.

Kan ik een accu of de machine ombouwen en deze op een 12 volt adapter aansluiten? Zo ja, waar moet ik dan voor de adapter op letten en hoe krijg ik de accu open? Het is een Makita PA12 12 volt 1,3Amp accu.

paulus811
9 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe groot is de oplader die je erbij hebt zitten? De enige goed werkende optie die ik me kan bedenken is de oplader vastmaken aan de accuboor en de stekker erin laten zitten. Eventueel kun je de oplader openmaken en kijken of je alleen de elektronica zelf zou kunnen bevestigen aan de accuboor. Het is alleen niet erg goed voor de accu, en uiteindelijk zal hij het alsnog begeven. Je kunt ook kijken waar de accu en en de boormachine verbonden zijn, en de connectoren van de accuboor verbinden met de oplader (of andere 12 volt kabels). Dit is echter wel lastiger en ik denk ook onhandig. 50 euro is inderdaad erg veel als je kijkt naar een nieuwe machine. Ik zou gewoon lekker voor een nieuwe accuboor met Li-ion accu gaan, deze gaan veel langer mee als de Ni-Cad accu in je huidige machine.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bovenstaande reactie was natuurlijk als antwoord bedoeld, mijn excuus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kom ze voor 30,- tegen,
maar dat was vooral om de accu gegevens te checken,
Amp is niet hetzelfde als Ah.
Om te weten hoeveel Ampere een adapter moet kunnen leveren om de accuboor goed te laten werken moet je dat weten.
(ik ga zo verder met een antwoord)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je trouwens zeker dat de accu's dood zijn en niet de oplader?
(daar kwam ik laatst achter bij een oude machine..)
paulus811
9 jaar geleden
Nee, het zijn echt de accu's. Ze leverden het laatste jaar steeds korter capaciteit om iets te doen en kan er nu na een paar uur laden niet een hele schroef meer mee indraaien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan is het zeker.
Goed idee trouwens, ik heb ook nog wat accugereedschap en een klusplek waar ik geen duur gereedschap kan laten liggen.
Een oude accuboor op een adapter zal wel blijven liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij werkt het.
18V boormachine op oude computer voeding die 6A op de 12V geeft.
Werkt goed, alleen als de (accu)boor te hard moet werken dan stopt de voeding ermee. (pc voedingen zijn beveiligd)
Stekker eruit en er weer in en alles werkt weer.
6A is in dit geval te weinig, al wel genoeg om een dvd speler los te schroeven. Bedenk ik me nu pas dat ik ook een 12V auto accu heb staan. Dat gaat waarschijnlijk beter werken. Ik heb een accu pack aangepast. Ik heb namelijk 2 apparaten die op dezelfde accu aansluiting werken.
Cellen eruit en draden op de aansluitpunten vast maken.
Zo kan ik eventueel een 2e accu van nieuwe cellen voorzien en werkt het ook weer draadloos.

Antwoorden (2)

Hoe groot is de oplader die je erbij hebt zitten? De enige goed werkende optie die ik me kan bedenken is de oplader vastmaken aan de accuboor en de stekker erin laten zitten. Eventueel kun je de oplader openmaken en kijken of je alleen de elektronica zelf zou kunnen bevestigen aan de accuboor.

Het is alleen niet erg goed voor de accu, en uiteindelijk zal hij het alsnog begeven. Je kunt ook kijken waar de accu en en de boormachine verbonden zijn, en de connectoren van de accuboor verbinden met de oplader (of andere 12 volt kabels). Dit is echter wel lastiger en ik denk ook onhandig.

50 euro is inderdaad erg veel als je kijkt naar een nieuwe machine. Ik zou gewoon lekker voor een nieuwe accuboor met Li-ion accu gaan, deze gaan veel langer mee als de Ni-Cad accu in je huidige machine.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
De accu's hebben het al begeven, dus dat is geen probleem. Bij Makita (en bij andere merken ook denk ik) is het zo dat je de accu van het apparaat haalt en in een lader klikt. De lader eventjes aan de machine monteren gaat niet lukken vrees ik. Ik heb een nieuwe Makita met Li-ion accus en die zijn inderdaad veel beter. Alleen heb ik een vakantiehuis en daar zou de 'Makita met draad' nog prima dienst kunnen doen. Met het apparaat zelf is niets mis, dus weggooien vind ik zonde. Bedankt voor het meedenken, dikke + verdient.
Je moet weten hoeveel Ampère een adapter moet kunnen leveren om de accuboor goed te laten werken.
Misschien staat dat in de gebruiksaanwijzing, anders kan je de boormachine open schroeven en kijken of er op de motor gegevens staan.

Ik kan ook gokken:
stel dat die 1,3Ah 15 minuten volle bak mee gaat.
dan trekt ie 60/15=4 * 1,3 = 5,2 A bij 12 V
5,2 *12 = 62 Watt
Dat kan wel kloppen hoewel het ook wel eens het dubbele zou kunnen zijn:
7 minuten bij vollast en je heb al 10 Ampère nodig.

Als je een voeding hebt die dat aankan is het verder enkel een niet te dunne draad op de contactpunten van de accuboor solderen en klaar.
Openschroeven en je vind vast 2 draden, die kan je ook gebruiken.
Als je een oude pc voeding hebt liggen, kan je daarmee testen, die zal genoeg stroom kunnen leveren bij 12V.

Tot 14 Volt zal de accuboor waarschijnlijk wel trekken, dus een oude laptop voeding kan ook.

Toegevoegd na 3 minuten:
De accu's die ik gezien heb zitten vast met schroeven, anders wordt het slopen.
Dan kan je een draad in de accu vastmaken en blijft je accuboor origineel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Dank je, ik zal het eens proberen met een laptop adapter. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel een adapter nemen die je niet meer nodig hebt.
Als de accuboor meer stroom trekt dan we denken dan weet ik niet of de adapter dat zo leuk vindt.
Eventueel zou je er een (auto) zekering tussen kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oja: bij een hoger voltage zal het amperage ook omhoog gaan, dat is misschien niet zo handig als de adapter al op de grens zit.
Dan liever iets minder: op 10V of zelfs 6V zal het ook nog werken, alleen dan minder krachtig.
Ervaring met een radiografische auto. Daarin zat een 6V motor, met een 7,2V accu ging ie een stuk sneller. Die motoren zijn vergelijkbaar.