Kan ik 3-fase railverlichting probleemloos aansluiten als 1 fase systeem?

Voor mijn winkeltje (60m2) heb ik via marktplaats een eutrac 3 fase railverlichting aangeschaft. Ongeveer 15 meter rails en 9 spots van 35 watt. Toen ik in de winkel koppelstukken wilde kopen, hoorde ik dat het systeem alleen door een elektricien mag worden aangesloten. Want te gevaarlijk voor de doe het zelver. Ik had willen aan te sluiten met de stekker die er aan vastzit.

Iemand anders beweerde dat je een 3 fase systeem ook gewoon als 1 fase kan aansluiten. Weet iemand of dat inderdaad zo is?

Het moet dus geen ingewikkeld geschakeld lichtsysteem worden. Gewoon alle spotjes in een keer aan en uit dmv de stekker (waar ik dan nog wel een aan/uit schakelaar tussen wilde zetten)

Stel dat ik 4 lampen op een rail doe. Dan neemt dat toch maar 140 wat? Ik heb nu op de zelfde groep een aantal losse lampen staan waarvan het vermogen bij elkaar hoger is. Weet iemand of ik dit systeem toch zelf risicoloos met een stekker kan aansluiten en hoeveel lampen van 35 watt de rails/de stekker dan maximaal aankan?

Alvast dank voor een reactie!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Deze rail heeft niets met 3 fase kracht stroom te maken. het is een rail waar je drie aparte groepen op kan zetten. de blokje waar de lamp aan zit heeft 3 pennen, de pen die de rail in gaat bepaald of hij bij groep 1 2 of 3 behoord. natuurlijk kan je gewoon de 1e groep aansluiten, maar de lampen waar de pennen 2 of 3 in de rail zijn aangesloten zullen dan nooit gaan branden. tenzij je ook de groep 2 en 3 ieder apart met een stekker blok aansluit. het mooie van deze rail is dat je eenvoudig een deel van de verlichting kan aan zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De stekker is in elk geval niet van 3 fasen. Want dan zouden er 5 pinnen op zitten (3 fasen, retour en aarde). Volgens mij trekt het niet zoveel stroom dat er krachtstroom (= 3 fasen) voor nodig is. Overigens kun je van 1 fase geen 3 fasen maken. Woonhuizen zijn vaak om-en-om aangesloten op 1 fase. Je kunt in je winkel wel 3-fasen krijgen, maar dan moet je een andere meter en o.a. je vastrecht gaat fors omhoog. Gewoon de stekker in het stopcontact doen en zien of het werkt en dan ophangen zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De lampen blijken maar 2 schakelmogelijkheden te hebben: de 0 en de 1. Dus waarschijnlijk inderdaad helemaal geen 3 fase systeem! Vijf lampen van 35 wat op 3 meter rails zetten met een stekker met 2 pinnen dus niet gevaarlijk?
Voor verlichting maakt het niet uit of je de drie fasen op één en dezelfde fase aansluit. Bij hoge vermogens krijg je wel het effect dat de stroom door de gemeenschappelijke nuldraad de som is van de drie fasedraden, terwijl op een écht driefasennet de stroom door de nuldraad juist laag blijft omdat de stroom die de ene fase levert grotendeels door de andere twee wordt afgevoerd. Zolang het maar om een paar spotjes gaat hoef je je dus geen zorgen te maken.